Destinasjon /

Møt båtbyggern på Kjerringøy

På Kjerringøy utenfor Bodø holder Båtbyggern Ulf til. Fra verkstedet på øyperlen bygger han Nordlandsbåter og tar på vare på den tradisjonsrike historien til båtene.

I 1983 kom Båtbyggern på Kjerringøy, Ulf Mikalsen, til Kjerringøy. Med psykologistudier, båtbyggerutdannelse og fagbrev som tømrer med seg i sekken ble han ansatt som altmuligmann på Kjerringøy Gamle Handelssted.

– I følge vaktmesteren ved Nordlandsmuseet den gang var jeg en halvstudert entusiast som var «født og oppvokst bak en busk i studenterlunden», som umulig kunne være båtbygger eller snekker. Da annonsen om ledig stilling på Kjerringøy Gamle Handelssted blinket til meg i Lofotposten var det klart at dette ville jeg. Her smeltet alt av utdanning og erfaring sammen, forteller Ulf.

Etter 12 år som vaktmester fikk han mulighet til å være med på arbeidet med å kopiere en fembøring nordlandsbåt med Tromsø Museum. I tillegg ble han med på et prosjekt som skulle bygge om Zahlfjøsen, det gamle driftsbygget til Handelsstedet og satte da opp et båtbyggeri ved siden av. Der satset han fullt og helt på tradisjonell klinkbygging av båter, med nordlandsbåten som fulltidsgesjeft.

Drives av idealismen

© Båtbyggern på Kjerringøy

© Båtbyggern på Kjerringøy

De ulike båtene blir til på bestilling og tar form etter kundens ønsker og båtens fremtidige bruksområde. Samtidig skal den holde seg til nordlandsbåtens mål og arbeidsdagene kan bli lange.

– Jeg prøver å følge en vanlig 8-16 dag, men kommer det ekstra bestillinger hender det at jeg jobber kvelder og helger for å holde meg til leveringsavtaler. Fembøringen Kjerringøy på 39 fot klinket jeg sammen på 5 måneder. Kona ryddet høvelspon under føttene mine, men det ble 7-dagers arbeidsuke og 10-12 timer hver dag. Stor stas var det, minnes Ulf.

Dagen da nettopp denne fembøringen ble sjøsatt, under Kjerringøydagan en tidlig julidag i 2000, glemmer Ulf ikke med det første. 30 personer bidro til å få båten de 800 meterene fra verkstedet og ned til sjøen, og ferden gikk gjennom en tunnell av folk i alle aldre.

– Sjølv stod jeg midt i båten og sang på tradisjonelt vis «Kvinnfolk og kara, lik mang’ på kvar si! Ta Samson tak! Så sætte vi ooooHOI!». Båten fløy og hundrevis av folket jublet og for hver pause vi tok fikk hver setter en liten dram. Det var akkurat passe langt ned til at havet at stemningen ikke tok helt av. Og båten fløt den!

At båten flyter er ikke det eneste kvalitetstegnet som ligger ved båtene til Ulf. I 2006 vant han Forbundet Kysten i Bodøs pris for årets beste nybygg og han har gitt ut to bøker om bygging av nordlandsbåter.

Engasjert lokalbefolkning

© Båtbyggern på Kjerringøy

© Båtbyggern på Kjerringøy

Lokalbefolkningen på Kjerringøy er det tak i. Ikke bare når en nordlandsbåt skal sjøsettes, men også når det gjelder å engasjere seg for det som skjer på øya.

– Kjerringøy har ei usedvanlig aktiv og selvbevisst befolkning, noe som gjenspeiler seg i de mange engasjerte lagene og foreningene. Dugnadsinnsatsen er stor her og det mangler ikke på fritidsaktivteter for den som vil engasjere seg, sier han.

Både Ulf og båtbyggeriet er blitt veldig godt motatt av lokalbefolkningen. Mange stikker innom for å få med seg utviklingen til båter som er under arbeid. Båtbyggeriet har også blitt et tilskudd til reiselivsnæringen på øya.

– Det er blitt en attraksjon i seg selv. De siste årene har jeg til og med opplevd å få folk innom som har reist ens ærend for å besøke Båtbyggern på Kjerringøy, og ikke først og fremst museet.

Lonely Planet har også fått øynene opp for Ulf og Kjerringøy. Han kom med på deres liste over 50 skjulte skatter i Europa, som en av to i Norge. I 2014 kom også et amerikansk filmteam til øya for å lage dokumentar om båtbygging, nordlandsbåtene og livet nord for polarsirkelen i verdens rikeste land. Filmen, ved navn The Fox of Bloody Women Island, har blitt vist på en rekke filmfestivaler verden over og høstet strålende kritikker.

Brenner for tradisjonene

© Båtbyggern på Kjerringøy

© Båtbyggern på Kjerringøy

Med bare en håndfull båtbyggere igjen som holder tradisjonene i hevd er det ikke de lyseste fremtidsutsiktene for faget. Mange er fascinert av nordlandsbåten og ønsker å lære håndverket, men Ulf tror at dersom det skal være mulig å leve av det må en finne alternative inntektskilder i samarbeid med museer og andre kulturinstitusjoner.

– Forbundet Kysten har tatt tak i denne utfordringen og prøver å få klinkbåtbyggertradisjonen inn på Unescos liste over verneverdige håndverk. Båtbyggeren må kanskje bli enda mer allsidig i sitt fag enn i dag, sier han.

– «Å leve som tradisjonsbåtbygger er en usedvanlig hyggelig måte å svelte ihjel på» sa en kollega en gang. Men selv om tallene i årsregneskapene har vært magre har livet vært rikt. Jeg føler fortsatt at jeg lærer, får arbeide med og konstruere båter i en duft av tjære og nyhøvlet gran, avslutter Ulf.

Vil du besøke Ulf og komme tettere på det tradisjonsrike arbeidet med nordlandsbåten, flyr Widerøe deg til Bodø fra flere steder i landet. Derfra er det bare en liten bil- eller båttur ut til Kjerringøy. God tur!

Se dokumentaren om Ulf og livet på Kjerringøy her:

Print Friendly

Relaterte artikler