Innsikt /

Denne karen reiser verden rundt for å spotte fly

Widerøe-ansatt Kim Vanvik (27) er en fullblods flyspotter, og reiser verden rundt for å knipse de mest spektakulære bildene av fly du kan tenke deg. Jo større og sjeldnere flyene er, jo bedre.
kim-vanvik-wideroe

Kim Vanvik på jobb på Widerøes operasjonssenter i Bodø. Foto: privat.

-Jeg har alltid vært interessert i fly. Det er vanskelig å sette ord på hvorfor, jeg synes rett og slett at maskiner som flyr er skikkelig stilig, forteller Kim Vanvik, som til daglig jobber på operasjonssenteret til Widerøe i Bodø.

Over hundre tusen flybilder

Opptil flere ganger i året reiser han og kompisgjengen jorda rundt til ulike flyplasser for å spotte – som altså betyr å fotografere fly.

Hittil har Kim tatt godt over hundre tusen bilder av rundt 7000 forskjellige fly. Alle systematisk arkivert, og mesteparten lagt ut på nett.

De aller fleste bildene har Kim tatt av flyene mens de tar av eller lander. Det er da de er på sitt mest fascinerende, synes han.

viggen_boo

En Saab Viggen tar av fra Bodø lufthavn under et flyshow i 2012. Foto: Kim Vanvik. 

-Det er rett og slett veldig spennende å se store luftfartøy ta av og lande. Det skulle jo ikke vært mulig, forklarer han, som til tross for at han har «samlet» fryktelig mange bilder, stadig jakter nye. Jo større og sjeldnere flyene er, jo bedre.

LES OGSÅ: Håkon har bygget flysimulator på gutterommet

Ble hektet da han gikk på videregående

Kim oppdaget hobbyen da han skulle filme noen fly på Værnes til et skoleprosjekt på videregående.

-Jeg ble hektet med en gang, forteller Kim, som kort tid etter kjøpte kamerautstyr for alle konfirmasjonspengene.

De påfølgende årene benyttet han enhver anledning til å reise den snaue halvtimen fra hjembyen Trondheim ut til Værnes for å spotte.

Etter videregående ble det flymekanikerutdanning, og deretter begynte han som flymekaniker i Widerøe. I dag jobber han med å styre Widerøes flytrafikk fra hovedkontroet i Bodø.

-Det blir sjelden spotting her i Bodø da. Jeg har nok blitt for blasert. Stort sett reiser vi på lengre spotteturer, til Europa, USA, Asia og Australia, forteller han.

las-vegas

Kim i aksjon i Las Vegas. Foto: Sebastian Roxman.

Fast reisefølge er en vennegjeng bestående av folk han har møtt på spotting, tidligere kollegaer og gamle studiekamerater.

Spotter fra soloppgang til solnedgang

En typisk spottedag starter som regel når sola står opp, som ofte betyr rundt klokka fem, og varer helt til solnedgang.

– Etter det er vi turister, men om sola går sent ned rekker vi ikke så mye annet enn å dra tilbake til hotellet og tømme minnekortet så det er klart til neste dag.

Når Kim spotter er han svært påpasselig med å vise respekt for luftfartsmyndighetene.

-Det er mange regler å forholde seg til. Blant annet er det helt uakseptabelt å stå oppå flyplassgjerdene for å ta bilder, og det er ikke lov å parkere for nært gjerdene, forteller Kim, som alltid oppsøker flyplassens egne plasser for spottere.

b777_lax

Emirates, Boeing 777-200 tar av fra Los Angeles. Foto: Kim Vanvik

LES OGSÅ: Derfor maler vi striper på propellene våre

Planlegger nøye

Før en tur gjør Kim og vennene alltid mye research. De undersøker blant annet hvilke tider flyene lander, hvor solen er på det tidspunktet, hvilke vinkler som er best og hvilke rullebaner de tror blir brukt.

-Noen flyplasser bruker én bane til landing og take-off, og er således enkle å planlegge fotografering på mens andre er mer uforutsigbare ettersom de bruker flere rullebaner og dessuten varierer hvilke rullebaner de bruker til hva, forteller Kim, som alltid er like spent på om han får bildene han ønsker seg.

md82_lasEn MD-82 tar av fra Las Vegas McCarron International Airport. Foto: Kim Vanvik

Noen fly er naturligvis langt mer attraktive enn andre. Her er det mye som spiller inn, som flytype, selskap, vinkel, flyplass, bakgrunn, dekor, reklamen på flyet og anledningen.

-På en spottedag vet vi stort sett hvilke fly som lander, og om jeg får en av de maskinene jeg vil ha er det verdt turen for å si det sånn, sier han.

Jakter nye blinkskudd

Kim synes det er vanskelig å plukke ut ett favorittbilde fra porteføljen sin, men etter å ha tenkt seg om en stund faller valget på et bilde fra London Heathrow han tok i 2008.

-Det er så mange å ta av, men et av mine mest populære bilder er fra da Emirates gjorde sin første kommersielle Airbuss A380-flyvning til London. På bildet kan man se at flyet kommer over husene på Martle Avenue.

airbus london heathrow

En Emirates, A380 er i ferd med å lande på London Heathrow. Foto: Kim Vanvik

Over nyttår skal Kim og vennene på en rundtur i Asia. Kim gleder seg som en unge.

-Spesielt i Japan har de veldig mange stilige maskiner man sjeldent får se i Europa, sitrer Kim, som hevder at han er like sindig selv når han får blinkskuddene han drømmer om.

-Det blir som regel ett «yes!» og en high-five, men ikke noe skriking og rabiat oppførsel, nei. Vi oppfører oss ikke som om vi har vunnet cupfinalen, lissom. Vi er ganske rolig sånn sett, forteller han.

Men selv om Kim reiser verden rundt for å spotte fly, har Widerøes propellfly alltid hatt en spesiell plass i Kims hjerte. Tanten hans var flyvertinne for Widerøe i mange år, og han han liker propellmaskinene svært godt. 

-Det er bra imponerende at Dash 8-100 & 200 maskinene klarer å lande å ta-av på bare noen hundre meter, avslutter Kim.

ln-wia_0_dash8-100_enva_100607Widerøes minste flytype – Dash 8-100 – i luften over Værnes i 2007. Foto: Kim Vanvik. 

Print Friendly

Relaterte artikler