Bak kulissene /

Flyr levende kongekrabber fra kulda til Korea

Bakkemannskapet på Lakselv lufthavn lar seg ikke stoppe av verken kulde eller klør. For første gang i historien sender nå finnmarkingene tonnevis av levende kongekrabbe direkte til sultne koreanere.

Det ble en lang og kald natt for Tore Samuelsen og Widerøes bakketjeneste på Lakselv lufthavn 14.januar.

I 27 minus og bitende vind lastet nemlig bakkemannskapet 27 tonn kongekrabbe ombord på et transportfly. Krabbene ble så sendt direkte til Seoul i Sør-Korea, der sultne koreanere nå venter på sette tennene i de ferske klørne. For når koreanerne snakker om fersk sjømat, så snakker de om den som er sprell levende:

– Vi kunne høre krabbene krafse oppi kassene mens vi pakket og lastet, sier Tore Samulsen, sjef for Widerøes bakketjeneste ved Lakselv lufthavn Banak.

12400608_10207840585347970_3195040060746395468_n

Tung lasting av krabber på flyet fra Lakselv til Sør-Korea 14.januar. Foto: Tore Samuelsen

Historisk transport

Transporten fra Lakselv er historisk, og aldri før har noe lignende blitt gjennomført i Norge. Dette er nemlig første gang levende kongekrabber blir sendt direkte fra Lakselv til Seoul, og ikke via Oslo eller andre skandinaviske flyplasser for omlasting.

– Det er et stort skritt å få sende krabbene rett fra havet og til markedet, istedet for å ta dem rundt halve jorda først. Det er mange aktører som har jobbet i lengre tid for å få til dette, og vi har nå vist at vi tar utfordringen på strak arm, sier Samuelsen.

Hittil har det blitt sendt to krabbefly fra Lakselv til Seoul, begge fylt med 27 tonn levende kongekrabbe. Og koreanerne kan vente seg mer, skal vi tro Samuelsen.

–  Vi får se, men vi håper og tror at krabbeflyet kan bli en ukentlig avgang, sier Samuelsen.

Roser gjengen på bakken

Kongekrabber har blitt en stadig viktigere del av norsk sjømateksport. Koreanerne foretrekker nemlig i økende grad norsk kongekrabbe på grunn av kjøttkvalitet og en konsistent kvalitetskontroll, skriver Dagens Næringsliv.

Takket være driftige finnmarkinger og ivrige koreanere har eksport av konge­krabbe til Sør-Korea økt fra ett til over 488 tonn siden 2012, ifølge Norges sjømatråd. Det at krabbene nå sendes direkte, gjør eksporten langt mer effektiv.

King crab

Norsk kongekrabbe er populært i Korea. Illustrasjonsfoto: Yoann Pinon/Flickr

For å muliggjøre direktetransporten måtte alle kluter settes til på den lille flyplassen i Finnmark. En stor lasterampe på hjul fra Finland ble leiet inn for anledningen, og bakkemannskapet på åtte jobbet på spreng hele natta.

– Det var 13 flypaller og 400 kasser som skulle pakkes og lastes inn i flyet, så det var ikke småtterier. Men tross kulde og hardt arbeid var humøret på topp. Hele gjengen sto på til morgengry for å få det til, sier Samulesen, som også takker Avinor for god hjelp.

– Bare begynnelsen

Krabbetransporten gjøres for selskapet Cape Fish, og gjennomføres med flyet Tupolev Tu-204-100C. Dette er et fly som til en viss grad kan sammenliknes med Boeing 757. Men den russiske utgaven har imidlertid mindre kapasitet og kortere rekkevidde. Samuelsen tror krabbeflyet er begynnelsen på noe stort.

– Det asiatiske markedet er ekspansivt, og vi håper etterhvert å sende mer sjømat direkte fra Lakselv til Asia. Nå får vi snart en egen fraktterminal på flyplassen, så ting går i riktig retning, sier bakkesjefen.

Toppbilde: Norsk kongekrabbe.  Lisensiert av Linda Martin/Flickr

Print Friendly

Relaterte artikler