Bak kulissene /

– Før kunne plingelydene skremme vettet av meg

Kabinansatt Hannes forklaring på flylydene under en reise kurerte Idas flyskrekk. Les hennes lydguide her!

Ida Granmo fra Mosjøen har flydd verden rundt. Hun har til og med pendlet månedlig mellom Tyskland og Mosjøen i tre år. Helt uten frykt. Den gang visste hun ikke hva flyskrekk var en gang, men etter at hun fikk barn ble med ett hele opplevelsen snudd på hodet.

ida-flyskrekk-wideroe

Ida Granmo ble kvitt flyskrekken på en Widerøe-flyvning. Foto: privat.

-Plutselig var det å fly det verste jeg kunne gjøre. Bare ett lite pling var nok til å skremme vettet av meg. Aller verst hadde jeg det da den jevne duren fra flymotoren ble borte. Da var jeg overbevist om at motoren hadde sluttet å virke, og at vi kom til å falle ned, forteller hun.

Ida skammet seg over frykten, og holdt den for seg selv flytur etter flytur. Helt frem til en Widerøe-flyvning fra Trondheim til Mosjøen for et par måneder siden. Der møtte hun kabinansatt Hanne.

-Selv om jeg syntes det var flaut så jeg ingen annen utvei enn å gi beskjed om at jeg var livredd. Det skulle vise seg å være det smarteste jeg kunne gjort, forteller Ida.

LES OGSÅ: Bjørgs magiske ord kurerte Trudes flyskrekk

Ufarliggjorde lydene

Kabinansatt Hanne Meland Hemminghytt møter nemlig nesten daglig passasjerer som er redd for å fly.

Da Hanne fikk vite om Idas flyskrekk plasserte hun henne lengst framme i flyet slik at hun kunne sette seg ved siden av henne da de kom opp i marsjhøyde og «fest setebelte»-skiltet sloknet. Deretter gikk de detaljert igjennom alle de ulike lydene på flyturen.

-Fra plingelydene som før hadde skremt vettet av meg til grunnen til at propell-lyden forsvinner når vi kommer opp i marsjhøyde, forteller Ida.

Og gjennomgangen fungerte. Den ufarliggjorde lydene.

-Frykten min forsvant helt. Vanligvis ville jeg vært kjempesvett og livredd, men da vi gikk inn for landing så jeg til og med ut av vinduet og tenkte «wow! nå flyr jeg faktisk». Det har jeg aldri klart før.

God erfaring med å forklare lyden

-Jeg er vant til at reisende med flyskrekk kan bli skremt av lydene om bord i flyet, og har etter hvert erfart at å gi en forklaring til flylydene utgjør en stor forskjell for veldig mange, forteller kabinansatte Hanne.

kabinansatt-hanne-wideroe-flyskrekk

Kabinansatt Hanne Meland Hemminghytt. Foto: privat.

Sammen med Hanne har vi laget en guide til lydene som oppstår i kabinen i løpet av en flytur. Om du hører andre lyder enn disse som gjør deg usikker på din reise, så husk at du alltid kan ta kontakt med kabinbesetningen. De vil mer enn gjerne hjelpe deg å forklare disse for deg! 

Hannes lydguide til flyturen

spaker2Lyd: Mens vi kjører ut til rullebanen vil det komme ett dobbeltpling, samtidig vil setebelt-skiltet slås av og på.

Årsak: Plingene er en beskjed til kabinbesetningen om at det er cirka ett minutt igjen til avgang.

spaker2Lyd: Like før avgang kommer det en svært høy propellstøy inne i flyet etterfulgt av at flyet raskt beveger seg fremover.

Årsak: Når flyet står i avgangsposisjon øker pilotene turtallet på motoren kraftig. Når turtallet er høyt nok slipper pilotene bremsene som fører til at flyet går raskt fremover. Dette gjøres for at man raskt skal komme opp i hastighet som gjør at flyet kan ta av på en kort rullebane.

spaker2Lyd: Ett pling og lyset på setebeltet slås av.

Årsak: Beskjed til kabinansatte om at de har anledning til å reise seg å starte service eller salg om bord i flyet. På dette tidspunktet annonserer kabinbesetningen at de anbefaler alle om å bli sittende i setet med sikkerhetsbeltet på av sikkerhetsmessige årsaker. Dette er ren prosedyre, og en anbefaling som kommer uansett vær og vind.

spaker2Lyd: Motorene endrer turtall og støyen inne i flyet blir merkbart lavere. Mange med flyskrekk opplever dette som svært ubehagelig fordi de blir redd for at motorene er i ferd med å stoppe opp.

Årsak: Flyet trenger mye motorkraft under avgang og første del av utflyvningen. Deretter justeres motorkraften ved at man endrer hastigheten på propellene, nesten som når man girer på en bil. Motorene går mer økonomisk og støynivået inne i flyet blir betydelig lavere.

spaker2Lyd: Du kan oppleve vibrasjoner i flyet etterfulgt av flere ganske høye dunkelyder som smeller skikkelig foran i flyet.

Årsak: Det er ikke uvanlig at man flyr gjennom områder hvor det danner seg is på flyet. Flyet har utstyr for å fjerne is som legger seg på vinger og propell. Avisningssystemet varmer opp propellbladet slik at isen blir slengt av propellen og noe kan da treffe fremre del av flykroppen. Dette kan oppleves ubehagelig, men er helt normalt og viser bare at avisingssystemet på flyet fungerer som det skal. Flykroppen er selvfølgelig konstruert for å tåle denne belastningen.

spaker2Lyd: Det lyser rødt i lysrekken i taket og det kommer en pling-plong-lyd.

Årsak: Alle pling-plong-lyder er kommunikasjon mellom kabinansatte og piloter – på samme måte som alle pling-lyder er kommunikasjon fra besetningen til passasjerene.

spaker2Lyd: Ett pling og et blått lys over setet til en av passasjerene.

Årsak: En passasjer har trykket på serviceknappen i lyspanelet over setet for å få kontakt med kabinansatte. Hanne oppfordrer alle som er redd for å fly om å bruke den for å tilkalle kabinbesetningen om det skulle være noe.

spaker2Lyd: Ett pling og lyset med setebeltet kommer på cirka ti minutter før landing.

Årsak: Mange skvetter av lyden og blir engstelig, men det er bare et signal til den kabinansatte om at kabinen må klargjøres før landing. Dette innebærer blant annet å se til at setebelter er på, nødutganger er fri for håndbagasje, bordplaten er foldet sammen, osv. 

spaker2Lyd: Etter at kabinansatte er fastspent og klar for landing kommer det ett dobbeltpling, og setebelte-skiltet slås av og på igjen. Like etter kan man høre en mekanisk lyd etterfulgt av et lite dunk.

Årsak: Lyden kommer av at hjulene felles ut og låses før landing. Plingene er beskjed til kabinansatte om at det er cirka ett minutt igjen til landing.

spaker2Lyd: Under landing kommer det et dunk når flyet treffer bakken, og en kraftig lyd fra propellene mens flyet bremser opp.

Årsak: Dunket kommer naturlig nok idet flyet treffer bakken. Den økte støyen fra motorene etter landing skyldes at motorene reverseres for å hjelpe flyet å bremse raskt. Hvor brå oppbremsingen er, vil variere etter lengden på rullebanen.

spaker2Lyd: Turbulens gir ikke så mye lyd, men en risting i flyet og en følelse av at det kan falle litt ned.

Årsak: Turbulens oppstår ofte når det er mye vær og vind, men kan også oppstå når det er klart og fint vær. 

LES OGSÅ: Hva er egentlig turbulens?

Skrøt av oppfølgingen

Etter flyturen skrev Ida en lang epost til Widerøe hvor hun skrøt av oppfølgingen fra Hanne, som tross fullbooket fly hadde tatt seg så godt av henne:

Hei Widerøe 🙂 

Jeg var på flytur med Widerøe i helga, og var kjemperedd. Jeg ga beskjed til flyvertinna om at jeg hadde flyskrekk, og hun var helt fantastisk! Hun forklarte hva alle lydene betydde og hvordan turbulens fungerer. Hun gav meg også noen tips til pusteøvelser underveis. Tusen takk for at dere har så fantastiske folk som jobber hos dere!

Etter flyturen med Hanne skaffet Ida seg Widerøes flyskrekk-kort slik at hun automatisk får oppfølging fra kabinbesetningen når hun er ute på reise.

-Det anbefaler jeg alle som er engstelig for å fly å gjøre, for da slipper man å si ifra til noen.

Siden den gang er det til blitt fire flyturer, og samtlige har gått bra, forteller Ida.

-Det var så mange ting som ble ufarliggjort på flyvningen med Hanne at den verste flyskrekken min nå er borte. På en av turene var det til og med så sterk vind at flyplassen måtte stenge etter at vi landet. Likevel gikk det bra, forteller hun med kry stemme.

Flyskrekk? Her kan du bestille Widerøes flyskrekk-kort

En hånd på magen

I tillegg til å forklare lydene pleier Hanne dessuten alltid å be passasjerene om å legge en hånd på magen.

-Det gjør at de kjenner at de puster med magen slik at de ikke begynner å hyperventilere og svimer av underveis. Mange opplever denne enkle øvelsen beroligende også fordi arbeidsoppgaven gir dem noe annet å fokusere på, forteller Hanne.

Å fortelle at hun og besetningen har familie de vil hjem til, pleier også å hjelpe.

-Jeg pleier å si at vi aldri hadde hatt denne jobben om vi følte at det var en risiko for oss. Det er faktisk en aha-opplevelse for mange å reflektere rundt det.

Print Friendly

Relaterte artikler