Aktiviteter, Bak kulissene /

«Vis omtanke – bær en Gullsløyfe i september. Det gjør vi!»

I hele september vil alle Widerøes fly prydes med en Gullsløyfe - som er symbolet til Barnekreftforeningen. Også flyselskapets ansatte kan vise sin støtte og pynte uniformene sine med det internasjonale merket.

Hvert år rammes om lag 180 norske barn av kreft. Det er et tøft slag for hele familien, og det er et stort behov for videre forskning på barnekreft. I år har Widerøe valgt å støtte Barnekreftforeningen gjennom hele september, som er den internasjonale barnekreftmåneden.

– Vi har tidligere støttet ulike kampanjer som Movember og Rosa sløyfe, men siden det i år er 10-årsjubileum for Drømmeflyet – hvor Widerøe-ansatte inviterer kreftrammede barn og deres familier på en innholdsrik reise – bestemte vi at i år støtter vi Gullsløyfe-kampanjen, forteller informasjonssjef Catharina Solli i Widerøe.

I hele september vil alle Widerøes fly bære Gullsløyfer. Ansatte kan kjøpe Gullsløyfer og feste på uniformene sine.

– I tillegg kan alle som kjøper flybilletter via våre nettsider i september velge å donere 50 kroner som går uavkortet til Barnekreftforeningen og er øremerket forskning på barnekreft, sier Solli.

Viser solidaritet

Den aller første Gullsløyfa ble festet på Drømmeflyet, som tok av fra Tromsø 12. august med kurs for Dyreparken i Kristiansand. Flyet var stappfullt av barn som til daglig kjemper mot kreft og deres familier som fikk en tur de aldri glemmer, alt i regi av Widerøes ansatte.

– Drømmeflyet er et helt fantastisk tiltak. Barna føler seg spesielle som får reise med et eget fly, og at flyet i år dessuten var dekorert med vårt symbol var ekstra stas, sier daglig leder Trine Nicolaysen i Barnekreftforeningen.

Daglig leder Trine Nicolaysen i Barnekreftforeningen (til venstre) er glad for at Widerøe bidrar til økt oppmerksomhet rundt barnekreft. Her med Widerøes informasjonssjef Catharine Solli, som også bærer Gullsløyfa.

– Slike påskjønnelser er viktig for familier som har en tøff hverdag, og det betyr mye å få reise sammen med andre familier i samme situasjon. At Widerøe også har valgt å vise solidaritet med oss ved å la alle flyene bære Gullsløyfe i september betyr enormt mye, sier hun.

Barnekreftforeningen ble startet i 1982, og er en selvstendig organisasjon som i hovedsak drives av foreldre til kreftrammede barn.

– Vi er en liten organisasjon, og symbolet vårt Gullsløyfa er ikke så kjent i Norge. Derfor er det så flott at Widerøe gjennom denne kampanjen hjelper oss med å få økt oppmerksomhet, sier Nicolaysen.

Kjærkomne forskningsmidler

Widerøe-ansattes kjøp av Gullsløyfe til å bære på uniformene og donasjonene fra flypassasjerer som kjøper billetter via internett, kan også føre til at Barnekreftforeningen får inn sårt tiltrengte forskningsmidler.

– Forskning på barnekreft er underprioritert og underfinansiert i Norge, derfor er alle midler vi får inn til forskning veldig kjærkomne. Det er gull verdt! sier Nicolaysen.

I tillegg til å samle inn midler til forskning, står Barnekreftforeningen bak en rekke aktiviteter landet rundt, blant annet sorggrupper, likepersonarbeid og arbeid for at barn som har vært rammet av kreft skal få best mulig livskvalitet etter at behandlingen er fullført. Siden barn vokser og det er viktig å tilpasse behandlingen slik at de får minst mulig senskader.

I løpet av september skal foreningen synliggjøre barnekreft gjennom å selge Gullsløyfer og skape oppmerksomhet i media. Foreningen har også et eget lag påmeldt til KK-mila, som går av stabelen i Oslo 2. september. Team Barnekreftforeningen består av mødre som har mistet barn i kreft, og som løper under mottoet: «Vi har ingen flere barn å miste».

For Widerøe er Gullsløyfe-kampanjen en god måte å vise samfunnsansvar på.

Drømmeflyet som tok av fra Tromsø 12. august tjuvstartet barnekreftmåneden og var dekorert med en Gullsløyfe. Foto: Mads Ole Nygård

– Man blir ekstra varm om hjertet når man hører om barn som har det tøft. Når vi lager en slik kampanje blir det en snakkis som skaper økt oppmerksomhet om barnekreft. Vi flyr til så mange steder rundt omkring i hele Norge, så det er mange som vil legge merke til Gullsløyfene i september. Vi er stolte av å være med og bidra med det vi kan til en så viktig sak, sier Catharina Solli.

Gullsløyfe kan kjøpes på Gullfunn og Nille.

Fakta Barnekreftforeningen:

  • Selvstendig organisasjon stiftet i 1982.
  • Drives av foreldre. 14 fylkeslag rundt omkring i Norge.
  • 2000 familiemedlemsskap.
  • Står bak en rekke aktiviteter rettet mot familier hvor et barn er rammet av kreft, som sorgsamlinger og likepersonarbeid.
  • Samler inn penger til forskning, driver informasjonsarbeid og samarbeid med andre organisasjoner der det er naturlig.

Fakta barnekreft:

  • 180 barn/ung i Norge rammes av kreft hvert år. Tallet er relativt stabilt og sykdommen er ofte medfødt.
  • Barn rammes i hovedsak av tre hovedgrupper av kreft: Leukemi, solide svulster og hjernesvulster.
  • Barn rammes av andre typer kreft enn de som er mest vanlig hos voksne, derfor er det behov for egen forskning på barnekreft.
  • Siden barns celler er i vekst trenger de tilpasset behandling.

Kilde: Barnekreftforeningen

Foto øverst i saken:  Mads Ole Nygård 

Print Friendly

Relaterte artikler