Bak kulissene /

Jeanette valgte himmelen foran havet

Jeanette skulle egentlig bli styrmann på båt, men fant plutselig ut at hun ville jobbe i luftfarten i stedet. Nå er hun snart ferdig kurset til å bli kabinansatt i Widerøe, og trer inn i en rolle som krever egenskapene til en sykepleier, lege, psykolog og brannmann. 

Jeanette Larsen er 23 år og den nest yngste deltakeren på årets første kabinkurs hos Widerøe. Av over 250 søkere som meldte sin interesse før jul, ble først 60 valgt ut, som igjen ble til 14 nøye utvalgte kandidater.

Jeanette Larsen. Foto: Privat.

– Jeg var veldig nervøs da jeg fikk vite at jeg var blitt plukket ut og fikk tilbudet av så mange søkere. Jeg er skikkelig takknemlig – det er ordentlig tøft, sier Jeanette med klingende nordnorsk dialekt.

Snart starter hun med skoleflyving, som er siste del av opplæringen. Her skal hun fly i 3-4 uker sammen med en erfaren kabinansatt, og såfremt hun står på eksamen sjekker hun ut som ferdig opplært kabinansatt den 1. april.

LES OGSÅ: Fra 250 søkere til 14 nye kabinansatte

Litt action i hverdagen

Jeanette kommer fra den lille bygden Torsken med sine 200 innbyggere, som ligger like utenfor Senja i Troms. I den lille hjembygda hennes har man levd av båter siden tidens morgen, og planen var hele tiden å bli styrmann på en båt.

– Jeg har det litt i blodet. Faren min og morfaren min har hele tiden vært på havet, forteller Jeanette.

Hun startet på styrmannskolen og tok to år fagskole, etterfulgt av ett år med skipsfart og logistikk. Hun så for seg et liv i all slags vær og vind, med gode kolleger og med ingen dager som er like.

Men med dårlige tider i oljen, slo det ekstra hardt ut på de maritime mulighetene i hjemtraktene. Dermed begynte tankene å trekke tilbake til flyfarten. Og da hun så varselet på Finn.no om nye Widerøe-kurs, slo hun til.

Fiskebåt ble byttet ut med fly, og havet med himmel, men hverdagen i luften byr på både vær, vind, gode kolleger og ingen hverdager som er like. Drømmen har i grunn gått i oppfyllelse:

– Det gir litt action og variasjon i hverdagen, og det har jeg alltid vært fascinert av. Det er det som har fanget meg, sier Jeanette. Hun er stolt over å være en del av Widerøe-familien. Ja, det er rett og slett tøft.

En kabinansatt må være forberedt på alt. Foto: Jeanette Larsen.

Sykepleier, lege og psykolog

Når Jeanette er klar for første dag i ny jobb i flyet, må hun være klar for alle mulige tenkelige situasjoner. Siden Widerøes minste flytyper (Dash 8 – 100/200/300) kun har én ansatt i kabinen, må hun også kunne takle mye alene.

Skulle en passasjer bli syk, må Jeanett hente frem sykepleierkunnskapene. Skjer det noe mer alvorlig, må hun frem med legekunnskapene. Blir noen ekstra redd under en kraftig turbulens må hun være litt «psykolog».

kabinkurs-widerøe

Deltagerne på årets kabinkurs lærer om førstehjelp. Foto: Jeanette Larsen.

Kombinasjonen av situasjoner som kan oppstå i luften er svært sammensatt – og det må også Jeanette og de andre kabinansatte være. I løpet av det nesten fem uker lange Widerøe-kurset blir kandidatene drillet i teknikk og reaksjon helt ned til minste detalj. Hvis det er noe de er etter at kurset er over, så er det forberedt.

– Jeg har jo hatt førstehjelp før, men nå har vi gått enda mer i dybden på sykdommer, symptomer og tiltak vi skal iverksette. Det er svært interessant å lære om hvordan du kan se på mennesker om de kanskje trenger vann, oksygen, eller om de kanskje er redd, forteller Jeanette.

Bryr oss om passasjerene

Hun har selv opplevd fryktelig turbulens på vei til Bodø, og vet hvordan det er å være redd. Flyet ristet og passasjerene satt med hjertet i halsen. I dag vet hun at situasjonen ikke var farlig, og husker ennå de gode smilene hun fikk fra Widerøe-personalet foran i flyet.

Årets utvalgte kursdeltagere. Foto: Jeanette Larsen.

– Hun viste at situasjonen var ok og under kontroll. Da jeg skulle gå ut av flyet, spurte flyvertinnen om det hadde gått bra. Det var godt å vite at hun hadde sett meg og at hun brydde seg, forteller Jeanette.

LES OGSÅ: Kabinansatt Bjørgs ord kurerte Trudes flyskrekk

Nå ser Jeanette frem til å selv kunne bry seg om passasjerene, og være der for alle som trenger henne. Hun har allerede begynt å trives i Widerøe:

– Det er virkelig en helt super arbeidsplass, avslutter Jeanette. 

Print Friendly

Relaterte artikler