Bak kulissene /

John gikk fra en karriere i NATO til Widerøe

John Håkonsen har jobbet i NATO, SAS og politiet, men nå er han snart klar for jobben som kabinansatt i Widerøe. Mye av erfaringen han har med seg i kofferten, kommer han til å få bruk for om bord i flyet.

John Håkonsen (43) er en få heldige som ble plukket ut til årets første kabinkurs hos Widerøe. Hele 250 søknader kom inn, men kun 14 stykker kom gjennom det trange nåløyet.

Kursdeltaker John Håkonsen. Foto: Privat.

43-åringen har en imponerende bakgrunn, og har tidligere jobbet i et særorgan i politiet, NATO og syv år i SAS. Nå ønsker han seg tilbake til flybransjen, og var fast bestemt på at det måtte bli i Widerøe.

LES OGSÅ: Cecilie (23) flyr i foreldrenes fotspor

En hverdag som aldri er lik

Som CV-en hans bærer preg av, er John opptatt av å ha litt «fart og spenning» i hverdagen. Som kabinansatt får han ifølge ham selv mettet eventyrlysten:

– Å jobbe i flybransjen er ikke en jobb, det er en livsstil. Du står opp en plass og legger deg en annen, møter masse forskjellige folk i en hverdag som aldri er lik. Flybransjen har en uforutsigbarhet som gjør at det aldri blir kjedelig, forteller John, som er fra Malangen nord for Bardufoss.

Det er ikke bare John som mener det. Konen hans jobber også i flybransjen, og nå har faktisk også sønnen deres startet flykarrieren mot å bli pilot.

– Det er jo så spennende, sier en entusiastisk John på telefon fra kurssamlingen i Bodø.

LES OGSÅ: Håkon har bygget en Dash 8-flysimulator på gutterommet

Kommunikasjon er nøkkelen 

Når vi snakker med John, kommer han rett fra en kursdag i simulatoren. Et ekte flyskrog som kan simulere både lyd, lys og bevegelse. Alle på kabinkurset deltar i simulatoren, enten i rollen som kabinansatt eller som passasjerer. De må øve på å snakke høyt, slik at alle i flyet hører det, og utføre sikkerhetsprosedyrer i ekstreme situasjoner – til bevegelse. Blant annet øver de på hvordan kabinpersonalet på best mulig måte kan håndtere det som kalles «unruly persons» – uforutsigbare personer.

John trener på å gi sikkerhetsinstruksjoner. Foto: Jeanette Larsen.

– Vi trener mye, for det er jo nettopp her vi kan trene på det, sier John. Heldigvis er flyhverdagen heller rolig, men skulle noe oppstå, vet kabinpersonalet nøyaktig hva som skal gjøres.

Selv etter syv år i SAS må John, som alle andre Widerøe-ansatte, gjennomgå det nesten fem uker lange kabinkurset i Bodø. Den største forskjellen nå, er at han i tillegg vender tilbake til flybransjen med erfaring fra NATO og politiet. Der lærte han blant annet at god kommunikasjon kan være nøkkelen til å løse enhver situasjon.

– Jeg har jobbet med folk som har vært i pressede situasjoner. Da gjelder det å sette seg ned, lytte til dem, la dem få tømme seg og hjelpe dem ved å bare la dem snakke, forteller John. Det viktige er å beholde roen og å ikke la seg stresse. Prate med dem og snu situasjonen, forklarer han.

Kanskje har ikke ting gått som planlagt, kanskje rekker de ikke et viktig møte, kanskje er personen sint og høylytt. John prøver å sette seg inn i passasjerens situasjon: Hva ville han ha likt å hørt fra kabinpersonalet da?

– Alle mennesker er forskjellige. Noen reagerer ved å bli redd, noen blir stresset eller sint, så man må prøve å kjenne seg selv igjen i situasjonen, sier John.

LES OGSÅ: Jeanette valgte himmelen foran havet

Det måtte bli Widerøe 

John startet sin flykarriere i SAS som bakkepersonell i 1996. Den gangen på Fornebu, den gamle flyplassen i Oslo. Han startet med å laste og losse fly, og fortsatte med syv år i kabinen. Så hvorfor Widerøe, når han først skulle tilbake til flybransjen?

– Alle jeg har snakket med innenfor flyverden har snakket bra om Widerøe. De har et godt rykte på seg som selskap, og allerede nå kan jeg bekrefte at det stemmer. Folk er kjempepositive, smiler John.

Årets kursdeltakerne på trening i flysimulatoren. Foto: Jeanette Larsen.

Han ser frem til å komme i gang med flyvingen:

– Jeg gleder meg til å møte kolleger, se nye plasser og å komme i gang, rett og slett, sier John. Han er imponert over den omfattende prosessen som har ført han og de 13 andre gjennom Widerøes kabinkurs. Men der er én ting han gruer seg til når flyhverdagen begynner igjen.

– Øyeblikket når vekkerklokken begynner å ule kl. 03:35 på morgenen, ler John. Akkurat dét har han ikke savnet.

– Heldigvis er trøttheten glemt når du kommer på jobb. Da er det ingen steder jeg heller vil være, avslutter han. 

LES OGSÅ: Kabinansatt Bjørgs «magiske» ord kurerte Trudes flyskrekk

Print Friendly

Relaterte artikler