Bak kulissene, Innsikt /

Mitt fly er lastet med ….

Fra de minste medisiner til store dyr. Widerøes flyfrakt er viktigere enn du aner.

Neste gang du setter deg ned i et Widerøe-sete, vil det trolig skjule seg mye spennende om bord. Det er nemlig ikke kun mennesker og kofferter som fyller opp flyene til Widerøe. Sammen med passasjerenes bagasje, er flyenes lasterom fullastet med verdifullt gods.

Flyr for livet

I løpet av rundt 450 daglige avganger frakter flyene våre, gjennom Widerøe Cargo,

index

Vi sender stadig færre brev, men det betyr absolutt ikke at det er mindre post enn før.

like mye gods som en fullstappet trailer.

Hva er det så som fraktes? Kort sagt: Alt som skal til for at det langstrakte landet vårt skal gå rundt – pluss litt til.

– Vi frakter mye reservedeler. Uten Widerøes frakt ville store deler av næringslivet i utkant-Norge hatt problemer med å være lønnsomme, sier Svein Visdal, fraktsjef i Widerøe.

Han forklarer:

– For med muligheten til å sende gods frem og tilbake mellom by og land, og det på noen på få timer, sørger man også for at bedriftene i distriktene er konkurransedyktige med de i byene og utland, forteller fraktsjefen.

Bare tiden av veien

Posten skal frem. Og den skal frem raskere, og til alle kriker og kroker av landet. På morgenavgangene går det mye i post og ferske aviser. Fra Bodø går det brev og dagens nyheter til Lofoten, Vesterålen og Helgelandskysten før folk har rukket å skru av vekkerklokken. Fra Tromsø går det på samme måte post og aviser ut til alle våre destinasjoner i Finnmark.

Hvor fort man kan levere post og gods, er avhengig av hvor sendingene skal. Men de fleste sendingene blir sendt som ekspressgods, og levert i løpet av tre til seks timer. Forsinkelser hører til sjeldenhetene.

For selv om mange av pakkene som Widerøe frakter er små, betyr ikke det at de er mindre verdt – snarere tvert i mot.

– Vi frakter mange små reservedeler, og da skal det gå fort. Det høres kanskje ikke så presserende ut om det mangler en liten del her eller der, men oljeindustrien, verft og annen industri er avhengige av å få den lille delen innen kort tid. Tid er penger, sier Visdal og fortsetter:

– Eller det kan være en lastebil fullastet med skrei, og som har ødelagt kjøleanlegget. For å ikke la tonnevis med fisk gå til spille, må lastebilen få spesialutstyr i hende fort som svint. Da kaster vi oss rundt, sier Visdal.

Livsnødvendig gods

Det er heller ikke sjeldent at godset bokstavelig talt er livsviktig. Widerøe frakter nemlig nødvendige medisiner til dem som bor i dalsøkk, fjordarmer eller på en liten øy i havgapet.

– Ikke minst sender vi medisinske prøver til regionssykehusene. Om vi for eksempel frakter blod, sier det seg selv at det både må gå fort og fraktes på en helt spesiell måte. Blod er ferskvare, sier Visdal.

Å sende flygods krever kunnskap og beinhard rutine fra crewet på bakken. For det er overhodet ikke slik at det kun er å «lempe inn» godset som skal flys. Alt skal sikkerhetssjekkes, måles, veies, kategoriseres, merkes og pakkes inn i riktig emballasje. Visse typer gods krever også ekstra diskresjon.

– Det hender vi frakter likkister. Da pakkes kisten i en anonym emballasje, og likbilen parkeres litt vekk fra passasjerområdet. Det gjør vi både med tanke på de pårørende, og for ikke å vekke eventuelt ubehag hos passasjerene, forteller Visdal.

Sprell levende dyr

211568

Over 200 bakkeansatte sørger for at alt fra bur til pakker kommer trygt inn i lasterommet.

 

Men som oftest er det som fraktes sprell levende. Det kan være en elghund på vei til jakt i Trøndelag, en katt som savner sin eier i Sandnessjøen, kongekrabber fra Finnmark som skal til Sør Korea, akvariefisk i spesialbeholdere til zoo-butikker, eller sperm fra en premiehingst i Sandefjord.

– Når vi frakter dyr må vi selvfølgelig være observante. Vi setter ikke hunder og katter sammen, og vi setter absolutt ikke hunder sammen med ferske matvarer. Da blir det fort bråk bak i lasterommet, sier Visdal og ler.

Blomster og kjendisjakke

 

 

Det er kun fantasien som setter grenser for hva som kan cruise 7000 meter over bakken i Widerøe-flyene. Internetthandelen har tatt av, og står for mye av det som sendes ut til distriktene. Friske blomster skal fra sør til nord, gjenglemte pass og nøkler må til sine rettmessige eiere. Og av til skal det fraktes ting som ikke enkelt lar seg pakke inn:

– Som for eksempel sykler som ikke har transportkasse. De kan stikke hull på og grise til annen emballasje eller bagasje. Da må styret snus, pedalene tas av, og kjedet må pakkes inn, sier Visdal.

Han har også erfaring med desperate artister som har glemt eller ødelagt sceneantrekket rett før en konsert.

– De er gjerne avhengige av å ha yndlingsjakka eller kjolen på scenen, og da er gode råd dyre. En gang strakk vi oss langt for å fly en gjenglemt jakke til en kjent norsk artist. Han fikk den 20 minutter før han skulle på scenen, og det reddet konserten, forteller Visdal.

Alt er midlertidig ikke like lett å frakte.

– Noe som ofte skaper problemer for oss, er alle elektronikk-dingsene som trenger strøm. Batteriene blir bedre og bedre, men det medfører at batteriene også kan være små brannfarlige bomber. Da må vi dessverre avvise de, sier Visdal.

Miljøvennlig last

101_0172

Mye skal med! Foto: Svein Visdal

 

Flytypen til Widerøe er spesielt godt egnet for å frakte store mengder post og gods, og i ekstreme tilfeller kan man pallelaste kolli med truck opp til 300 kilo, med maksmål på to kubbikkmeter. Og da snakker vi store pakker.

Det at Widerøe kan frakte store mengder gods, er ikke kun bra for de som venter på pakken, men også for miljøet.

– Det trengs mange biler på veiene for å frakte den samme mengden med gods som det vi kan frakte i et fly på noen timer. Dessuten er det fordelaktig at vi frakter godset i de samme flyene som passasjerene bruker. Det blir på en måte 2 for 1, og det er bra for både miljøet og distriktene, sier Visdal.

Og om godset skal til utlandet, har Widerøe et godt samarbeid med andre flyselskap som dekker hele verden.

– I tillegg samarbeider vi tett med aktører som Bring og Jetpak. Kundene trenger aldri å tenke “hvordan får vi dette videre”, det fikser vi oss i mellom, beroliger Visdal.

Olje i maskineriet

Det er liten tvil om at distriktene ville sett annerledes ut om det ikke hadde vært for lokalflyene med post og frakt.

– Vi ser hver eneste dag hvor viktig frakten vår er for å holde liv i distriktene. Vi er olje i maskineriet, og den jobben tar vi veldig alvorlig.

Og om du lurer på hvordan kanarifuglen din kan komme seg trygt til Tromsø, eller hvordan du skal få surfebrettet i hende så fort du går av flyet i Kristiansand, har Visdal et siste råd til deg:

– Ikke nøl med å ta kontakt! Vi kan fikse mer enn du tror.

Har du fraktet noe rart? Del dine frakthistorier i kommentarfeltet nedenfor

iMageWithFallbackAndMagik.aspx

Smilende stuer på Torp lufthavn

 

Toppbilde: Crew på Torp Flyplass. Alle foto: Sverre Hjørnevik

Print Friendly

Relaterte artikler