Hva skjer, Innsikt /

Visste du at vårt nye jetfly er grønt, smart og rigget for generasjon Z?

E2 er en helt ny type jetfly med både aerodynamiske og teknologiske forbedringer som gir mindre miljøbelastning, men mer komfort – og mer interaktivitet.

Når Widerøes første jetfly tar av fra Bergen Lufthavn Flesland 24. april, er det samtidig det første av en helt ny generasjon jetfly som er på vingene. Assisterende driftsdirektør og prosjektleder for innfasingen av jetfly i Widerøe, Andreas Aks, beskriver E2 som flyet for generasjon Z – rett og slett fordi det er designet for fremtiden:

Moderne og komfortabelt

Aller mest begeistret blir kanskje du som passasjer over at Widerøes nye jetfly er utviklet med tanke på at du som passasjer i fremtiden skal kunne være online i kabinen. Ved hvert sete er det laget en digital stasjon der der det vil gå an å lade mobiler, pc-er og nettbrett. Fra 2019 har vi også teknologien på plass til å kunne streame både lyd og bilde direkte til mobile enheter.

Som passasjer vil du også merke at E2 er et topp moderne fly, med seter designet for god benplass, og med ekstra store hyller til håndbagasje.

Widerøes nye jetfly er utviklet for å møte passasjerenes ønsker og behov for en komfortabel reise. 

16 prosent lavere drivstofforbruk!

På fabrikken hos flyprodusenten Embraer i Brasil viser de første målingene av det nye jetflyet en drivstoffreduksjon på hele 16 prosent sammenlignet med dagens jetfly av samme størrelse. Det gir betydelig lavere både CO2-utslipp og NOx-utslipp. Under jakten på den beste flyprodusenten var nettopp dette et absolutt krav fra Widerøe; at fremtidens jetfly skulle bruke den nyeste og grønneste teknologien for å redusere klimabelastningen. Ettersom Embraer allerede hadde tatt mål av seg å lage det mest miljøvennlige flyet i sin klasse, var det norske flyselskapet og den brasilianske flyprodusenten en god match. Nå er prototypen i lufta, og fasiten viser at målet er innfridd.

Slik har vi oppnådd lavere drivstofforbruk:

  • Beregningene fra flyvninger med prototypen ved fabrikken i Brasil viser at selve motoren alene har bidratt til 11 prosent reduksjon i drivstofforbruket sammenlignet med fly av samme størrelse. I en artikkel i det amerikanske forretnings- og finanstidsskrift Forbes oppgis det at Pure Power® Geared Turbofan™ halverer Co2-utslippene og reduserer støyen med 75 prosent. Les mer om jetmotoren her.
  • Nytt design av flyvingen og aerodynamiske forbedringer øker også flyets prestasjon og står for ytterligere 3,5 prosent av drivstoffreduksjonen.
  • I tillegg er Widerøes nye jetfly utstyrt med fjerde og foreløpig siste generasjon av fly-by-wire-styring. Dette har redusert vekten og er beregnet å stå for 1,5 prosent av den totale drivstoffreduksjonen. Det komplette «fly-by-wire»-systemet forbedrer også flysikkerheten.

– Dette utgjør et stort teknologisk løft. Dette er en av modellene i en ny generasjon fly der vi senker både CO2-utslipp og NOX utslipp betydelig. For oss i Widerøe er det viktig å ta i bruk teknologi som reduserer vår negative virkning på et klima med stadig større utfordringer, sier administrerende direktør Stein Nilsen.

Interaktivt smartfly

Listen over E2s teknologiske finesser slutter ikke med redusert drivstofforbruk. For om bord er også vedlikeholds- og analysesystemet AHEAD-PRO som gjør det mulig å overvåke motor og instrumenter fra bakken. Mens det er i lufta vil nemlig E2 være tilkoblet Widerøes tekniske organisasjon, i tillegg til at både motor- og flyprodusent er online.

ET ONLINE VEDLIKEHOLDS- OG ANALYSESYSTEMET, AHEAD-PRO, GIR BAKKEPERSONALET AUTOMATISERTE LØSNINGSBESKRIVELSER, NOE SOM SPARER DRIFTSTIDEN PÅ BAKKEN. FOTO: EMBRAER

 

Med den konstante tilkoblingen kan data om hver enkelt flygning lastes ned direkte rett etter at flyet har landet. I tillegg automatiserer Embraer løsningsbeskrivelser, noe som vil forenkle arbeidet for mekanikere og annet driftspersonell og samtidig gjøre tid til vedlikehold på bakken kortere. Dette vil også komme deg som passasjer til gode!

Større rekkevidde med jetfly – flere nye direkteruter

Sommeren 2018 åpner Widerøe fem nye utenlandsruter; fra Bergen til München, Hamburg, Billund og Gøteborg – og fra Kristiansand til London. Widerøes første jetfly settes inn mellom Bergen og Nord-Norge og på de nye rutene til Tyskland som åpner 13. og 14. august

 – For Widerøe betyr denne satsingen nye muligheter til å videreutvikle nettverket og tilbudet vårt. Et nytt fly gir både nye muligheter, og muligheter til å forsterke tilbudet der vi allerede er tilstede. Vi vil fly oftere, raskere og med høyere komfort på de lange strekningene enn vi har hatt mulighetene til før, poengterer administrerende direktør Stein Nilsen i Widerøe.

 

 

Print Friendly, PDF & Email

Relaterte artikler