nye uniformer widerøe

Bak kulissene /

Widerøe har fått en «makeover»

Nå lanseres Widerøes nye designprofil. Den er ment som en hyllest til det alpine landskapet som vi flyr over hver dag, forteller Katrine Nordahl Hanssen.

-Enten du møter en kabinansatt, eller ser oss på en flyplass, vil du legge merke til at vi ser litt nye ut, forteller Manager Corporate Identity, Katrine Nordahl Hanssen.

Arbeidet med å fornye Widerøes visuelle uttrykk startet allerede tidlig i fjor. Målet har vært å få bedre frem Widerøes tilknytning til det norske landskapet som vi flyr over hver dag.

-Vi er stolte av å være et norsk selskap, og den nye profilen forsterker dette, sier Hanssen, og minner om at Widerøe er Norges eldste flyselskap – grunnlagt helt tilbake i 1934.

-I det nye designet kan du fortsatt se de velkjente grønne fjelltoppene, men de er brattere og spissere enn før. I det gamle designet var fjellene mer avrundet, og fungerte heller ikke like godt til dagens behov. Det nye designet minner således mer om det vestlandske og nord-norske landskapet, forklarer Hanssen.

NYE UNIFORMER

Nå blir de nye uniformene lansert, og alle ansatte kan nå pryde seg med det nye designet. De nye uniformene er blå, og i detaljer i slips og tørkle kan du se de spisse fjelltindene som stikker opp.

Både ansatte om bord i flyene og på bakken har nå ikledd seg de nye uniformene, forteller Hanssen. Siden Widerøe i fjor gikk fra 1500 til 3000 ansatte etter at vi tok over deler av SAS sin bakketjeneste – har vi blitt en markant aktør også på bakken.

Selv om uniformene blir blå, sier ikke Widerøe farvel til den velkjente grønnfargen sin.

-Nei, vi har ikke kuttet ut grønnfargen som har vært så viktig for oss, understreker Hanssen.

TRO MOT GRØNNFARGEN

Den grønne fargen har vært med Widerøe helt fra første stund, men faktisk var det tilfeldig at flyselskapets profilfarge ble grønn. 

Da Viggo Widerøe i 1934 skulle kjøpe sitt første fly, ønsket han egentlig å kjøpe et fly med en annen farge. Men da han kom frem til salgsstedet, viste det seg at det kun var grønne fly tilgjengelig. Siden den gang har grønt vært Widerøes farge.

-Selv om det var tilfeldig, omfavnet selskapet fargen, og den har blitt hjertet vårt. Grønnfargen som vi kjenner fra norske enger og grønne skoger, står for det ekte, ærlige og naturlige – kvaliteter vi føler passer oss godt, forteller Hanssen.

widerøe bil
Nettopp derfor har det vært viktig for Widerøe å være tro mot grønnfargen under moderniseringsprosessen.

-Vi har vært opptatt av å beholde vår identitet, sier Hansen, og understreker at Widerøe skal fortsette å gjøre ting på sin egen måte.

-Widerøe er et annerledes flyselskap. Vi går mot strømmen, og flyr dit andre ikke flyr. Der har vi vår styrke, der er vi unike og der finner vi vår lønnsomhet. Vi gjør det ikke fordi det er enkelt, men fordi det er viktig, avslutter Hanssen.

Print Friendly

Relaterte artikler