Innsikt /

Operasjonssenteret – Widerøes bankende hjerte

Hos Endre Solheim og Operasjonssenteret er pulsen alltid høy. Det er tross alt de som har ansvaret for at Widerøes 450 daglige flyvninger går etter planen – og ikke minst klokka.

– Vi ønsker å gjøre minst mulig på jobben, sier Endre Solheim, sjef for Widerøes Operasjonssenter. Eller OCC – Operation Control Center.

Det kan kanskje virke som en rar ting å si for en sjef, men så er ikke Solheim ansvarlig for en hvilken som helst avdeling heller.

– Det jeg mener, er at hvis vi ikke har så mye å gjøre, så betyr det at alt går som planlagt – at flyene er i lufta, og at de kommer frem til destinasjonen i rute. Men det er sjelden at hverdagene fortoner seg akkurat slik, sier Solheim.

Skjebnesvangre minutter

img_4980

Det er alltid mange baller i lufta på Operasjonssenteret.

Operasjonssenteret omtales gjerne som Widerøes bankende hjerte. Senteret ligger på Widerøes hovedkontor i Bodø, og sørger for planlegging, replanlegging, overvåkning og kontroll av alle Widerøes flyvninger.

Lik et hjerte, banker pulsen alltid hos gjengen på Operasjonssenteret.

For her er det mye som kan endre seg i løpet av en dag,  ja i løpet av bare noen minutter. For selv om hver eneste flyavgang er planlagt ned til den minste detalj, kan Solheim og co bli nødt til å kaste seg rundt å replanlegge mange av dagens avganger.

Og tidsfristen for å løse problemet er selvfølgelig alltid kort.

741087_111704705672794_470570597_o

Endre Solheim, sjef for Widerøes Operasjonssenter

Solheim vet nemlig bedre enn noen andre at en forsinkelse på en halvtime-time kan bli skjebnesvangert.

– Det får ringvirkninger utover den gitte flyvningen. Om skaden har skjedd, og et fly blir forsinket eller det skjer noe annet uforutsett, kan det hende at vi må ta noen tøffe valg, sier Solheim og forklarer:

– Vi må av og til la situasjonen gå utover et titalls passasjerer i ett fly, for at det ikke skal gå utover hundrevis av passasjerer resten av dagen. Det er kjedelig for passasjerene det gjelder, men vi tenke på flertallets beste, sier sjefen, som fremhever at de scorer høyt på punktlighet.

– På Operasjonssenteret har vi også etablert vårt nye Irr-Senter. De som jobber der er spesialister på innsjekkingssystemet og reservasjonssystemet vi bruker, og de jobber mye med å finne alternative reiseruter i tilfelle uregelmessigheter oppstår for våre passasjerer, sier han.

– Og i tiden fremover skal denne gjengen også sørge for at Widerøe blir mye flinkere til å informere våre betalende gjester pr SMS når det oppstår driftsforstyrrelser som større forsinkelser og kanselleringer. Vi utvikler i disse dager et nytt SMS-system, og som et av de første flyselskaper i verden åpner vi opp for at passasjerer skal kunne svare på SMS som de mottar fra selskapet – dette for å skape en best mulig kommunikasjon med passasjerene. Dette systemet kommer mest sannsynlig på lufta i løpet av 2016, og vi gleder oss stort til å kunne yte enda bedre service overfor passasjerene, fortsetter han og legger til:

– Ni av ti Widerøe-fly kommer frem til sin destinasjon i tide, og det er helt i verdenstoppen. Vår målsetning er alltid å ha flest mulig fly i rute.

Halvveis til New York

Så fremt det er Widerøe-fly i lufta, er det alltid noen som holder fortet på Operasjonssenteret. Og med avganger fra fem om morgenen til etter midnatt blir det en del fly i lufta som skal overvåkes.

Widerøe har 41 fly hvorav 34 flyr daglig. Det betyr opptil 450 avganger hver dag til og fra 45 flyplasser. Noen av maskinene flyr opptil 21-22 turer om dagen. På en slik dag flyr flyet en distanse som tilsvarer halvveis til New York!

«Vi er nødt til å ta noen tøffe valg»

– Endre Solheim, sjef for Widerøes Operasjonssenter

– Det er mange som er helt avhengige av oss. Alle landinger og avganger skal registreres nøye, og det er svært mye viktig informasjon som sendes både inn og ut av Operasjonssenteret i takt med flyvningene, sier Solheim og fortsetter:

– For at flyvningene skal gå etter klokka og planen, må alt i fra piloter, kabinansatte, teknisk personell til stasjonsansatte og de som jobber med renhold av flyene stole på at vi gjør jobben vår med høy presisjon – at vi kommuniserer plettfritt, og at vi gir dem informasjon om hva som er situasjonen så raskt som mulig.

I snutten nedenfor kan få et lite innblikk i livet på Operasjonssenteret.

Været bestemmer

Selv om Operasjonssenteret lever av å ha kontroll, er det noen ting som rett og slett ikke lar seg kontrollere.

– Vi pleier å si at vi opplever fire sesonger på en dag. Med avganger fra Kirkenes til København, må vi forholde oss til alt i fra kraftig vind og kuldegrader til solskinn og tåke, sier Solheim og forsetter.

– Det er mye vær, men vi har alltid sterke indikasjoner på hva slags vind og vær som er i grenseland. Vi blir stadig bedre på å «forutse» vær og flyforhold.  Hvis vi for eksempel vet at tåka ligger lavt på en flyplass, lager vi en backup-plan og kommuniserer dette til pilotene: «Hvis dere ikke klarer Mosjøen, så kan dere lande i Mo i Rana», sier Solheim, som vet hvem som er den virkelige sjefen, nemlig passasjerene:

– Vi vil alltid få passasjerene så nærme destinasjonen som mulig, men det er været og sikkerheten som bestemmer til syvende og sist.

Den store askeskyen

Men det er ikke bare ruskevær som Operasjonssenteret må hanskes med.

– Det kan være tekniske feil på et fly, det kan skje plutselige bird strikes (kollisjoner mellom fly og fugl) og det forekommer jo også at en pilot eller crew blir akutt syk rett før en avgang. Da må vi kaste oss rundt.

Men det sprøeste Solheim har vært med på, er askeskyen fra den islandske vulkanen Eyjafjallajökull i 2010.

– Det var surrealistisk. Vi skjønte ikke hva som skjedde, og dette var noe vi aldri hadde håndtert tidligere. I tillegg til at vi – i likhet med resten av flyene i Europa – plutselig måtte parkere alle flyene våre, var alt i fra myndighetene til mediene bekymret for at asken ville stoppe motorene på flyene i lufta. Det var kaotisk og intenst, sier Solheim og fortsetter:

– Først brukte vi litt over 25 minutter på stoppe rundt over 400 avganger. Men i tillegg til den høypuls-halvtimen kom alt etterarbeidet med å håndtere passasjerer, crew, refusjoner og lignende. Det ble et voldsomt arbeid med logistikk og få korrekt informasjon ut til både folk og mediene.

«Vi skjønte ikke hva som skjedde. Dette var noe vi aldri tidligere hadde håndtert»

Solheim mener likevel de har kommet styrket ut av opplevelsen.

– Vi lærte mye av de timene. I etterkant har vi også fått et system gjennom EU og Eurocontrol som gjør at vi bedre kan overvåke askeskyer. Så vi vil være bedre forberedt neste gang en vulkan bestemmer seg for å lage trøbbel.

Fra drømmefly til charter

Det mange nok ikke vet, er at Widerøe og Operasjonssenteret også håndterer andre oppgaver enn å organisere de vanlige ruteflygningene på kryss og tvers av Norge.

Det kan være alt i fra å gi kreftsyke barn en reise for livet med Drømmeflyet til å  fly fotball-lag i Tippeligaen til bortekamper rundt omkring i Norge.

– Vi flyr også charter, enten det er et fotballlag som skal spille kamp et sted i Norge eller Europa. Det kan være en bedrift som vil fly til sydlige strøk. «Hvem som helst» kan leie et Widerøe-fly med crew. Det er med andre ord «helt naturlig» å se et Widerøe-fly i lufta hvis du er på ferie i Spania. Det er ikke et fly som har kjørt feil vei, sier Solheim og ler.

En spesiell arbeidsplass

 

 

Uansett hvilken oppgave som møter Solheim og gjengen på Operasjonssenteret, er de ansatte alltid klare for nye utfordringer.

– Vi har det veldig hyggelig på jobb. Jeg tror de ansatte trives såpass godt fordi arbeidsdagen alltid er variert, og fordi man føler at det man gjør er givende og viktig, sier Solheim.

– Så, hva skal egentlig til for å jobbe hos dere?
– Det er finnes ingen formell utdannelse i Norge som trengs for å jobbe hos hos. Men erfaring fra et flyselskap eller andre bedrifter som har innviklet logistikk er bra. Du trenger  et kaldt hode, og å kunne utføre flere oppgaver samtidig. Et flysertifikat skader heller ikke – det er utrolig viktig at de ansatte forstår trafikkbildet, og ikke minst – har et bankende hjerte for flyene i lufta.

Alle foto: Widerøe

Print Friendly

Relaterte artikler