Bak kulissene /

Win-win med arbeidsutveksling

Det er ikke bare studenter som får reise på utveksling. Når behovet melder seg, får ansatte i Widerøe Ground Handling muligheten til å jobbe på en annen flyplass i en annen del av landet. – En fantastisk opplevelse, sier bakkeansatt Desiree Ojala.

Sommeren 2015: 1800 spanske turister ankommer Lakselv i Finnmark. Turistene skal over på cruiseskipet MS «Empress» i snuhavna i Hamnbukt. Og som om det ikke var nok: Ut fra cruiseskipet i havna kommer 1800 passasjerer. De skal reise hjem til Spania med de samme seks flyene som de andre turistene landet med samme dag.

Ay, caramba!

«Lille» Lakselv lufthavn har ikke kapasitet eller mannskap nok til å utføre de bakketjenestene som trengs for å ta i mot tusenvis av passasjerer, eller for å få de seks flyene på vingene: Bagasje skal lastes inn og ut, passasjerer skal sjekkes inn og boardes, og i tillegg kommer mange andre oppgaver som må løses raskt og med stor nøyaktighet.

Så, hva gjør man når hele Lakselv er i  «cruise-rus»?

Løsningen er ganske enkel: «Operasjon Snuhavn» iverksettes – man henter inn kollegaer fra andre steder i landet.

 En annerledes mulighet

Det hender nemlig rett som det er at store begivenheter inntar Norge. Enten det er snakk om cruiseskip, tonnevis med kongekrabber som skal flys til Sør-Korea, at sommersesongen drar inn flust med folk eller fotballentusiaster til Trondheim, eller turister som kommer med store charterfly til Svalbard.

Widerøe Ground Handling har nå tatt over bakkevirksomheten til SAS i Norge på alle stasjoner bortsett fra Oslo lufthavn.

–  Det vi gjør, er at vi tilbyr folk internt i Widerøe Ground Handling til å bistå på flyplasser hvor det trengs ekstra kapasitet på bakken i en kort periode. Vi opplever at dette ikke bare er positivt for den stasjonen som trenger hjelp, men også for den enkelte ansatte, sier Siw Selnes, kommersiell direktør i Widerøe Ground Handling.

Selv om det er 100 prosent frivillig om man ønsker å reise, er det ikke mangel på ansatte som pakker kofferten, forteller Selnes.

– Med denne ordningen får ansatte muligheten til å oppleve en arbeidshverdag som skiller seg helt fra den de er vant med på sin faste flyplass. Det blir som å reise på utveksling, sier Selnes.

 Fra Sandefjord til Lakselv 

En av dem som har benyttet seg av tilbudet er Desiree Ojala. Hun har vært bakkeansatt siden 1999, og jobber for tiden fast på Torp Sandefjord lufthavn. Der arbeider hun med alt i fra innsjekk til administrasjon og håndtering av både norske og utenlandske flyselskap.

img_9539

Desiree Ojala har utvekslet flere ganger.

– Det er en fantastisk erfaring å få prøve seg på en annen flyplass. Widerøes verden er veldig stor, og som ansatt i flyselskapet må man passe på å få utnyttet det til det fulle, sier Ojala og ler.

Ojala har utvekslet flere ganger, og har rykket ut til både Værnes Trondheim lufthavn, Brønnøysund og Lakselv.

– Det å få reise fra sør til nord, snur opp ned på arbeidshverdagen, men på en god måte. Jeg er selv finnmarking, og syns det var veldig gøy å få prøve seg i et nytt og «nordnorsk» arbeidsmiljø for en periode. For selv om man jobber mye når man er på utveksling, er det også veldig sosialt. Man får nye venner og kollegaer for livet.

«Widerøes verden er veldig stor, og det må man utnytte»

– Desiree Ojala, bakkeansatt  

Samtidig skaffer man seg ny og verdifull kompetanse, mener Ojala.

– Man får se hvordan «den andre flyplassen» utfører arbeidsoppgavene, og ofte finner man rutiner og  prosesser som er nyttige å ta med seg hjem til sin faste flyplass. Og vice versa har man med seg kunnskap fra sin egen flyplass, som den man besøker kan ha nytte av i sin fremtidige hverdag.

Destinasjon Svalbard

Det er ikke kun ved spesielle hendelser at det trengs ekstra bemanning på flyplasser rundt om i Norge.

Torulf Mikkelen har jobbet i Widerøe siden 1985, og er til daglig operasjonsleder på Hammerfest lufthavn. I sommer har han vært  på plass på Svalbard – verdens nordligste kommersielle flyplass.

20160908_184949

Torulf Mikkelsen på Svalbard.

–  Svalbard har stor pågang av turister i utvidet sommerperiode, og da er det klar vi må bidra, sier Mikkelsen, som i tillegg til Svalbard har utvekslet til stasjoner som Brønnøysund, Mehamn, Vadsø og Vardø.

I likhet med bakkekollega Ojala, syns Mikkelsen det er «helt topp» å få muligheten til å jobbe andre steder, både på grunn av de nye folkene man møter, kunnskapen som utveksles og det å få en helt ny arbeidshverdag.

– Hammerfest er en kortbaneflyplass, noe som betyr at bare mindre fly kan lande. Men på Svalbard kan det lande store fly og også charterfly. Det er veldig spennende å få jobbe tettere på de større flyene, forteller Mikkelsen.

– Ikke minst er det fantastisk å få oppleve alt det Svalbard har å by på, og samtidig få lønn for å være her oppe. Jeg liker best å tilbringe sommeren på jobb oppe i nord. Ferien tar jeg heller igjen i vinter, når det er surt og kaldt i Norge, sier Mikkelsen og ler.

 – Ring meg!

I tiden som kommer er det flere stasjoner rundt om i Norge som vil trenge ekstra bakkebistand. Både Bergen og Trondheim står på lista, og det planlegges mye ny aktivitet i Bodø, forteller Siw Selnes.

– Vi ønsker å være en fleksibel organisasjon. Vi skal vurdere alle henvendelser vi får, og selv om vi ikke klarer å løse alle, så skal vi i alle fall gjøre vårt ytterste for å hjelpe våre kunder, sier direktøren.

Og selv om de to bakkeansatte har vært på farten flere ganger, er ikke Desiree Olaja fremmed for en ny utveksling, og en ny erfaring:

– Det er bare å ringe meg, konstaterer hun.

Print Friendly

Relaterte artikler