Salgsbetingelser

Salgsbetingelser for flybilletter på www.wideroe.no (sist revidert 08.04.2019)


Generelt
Disse salgsbetingelsene gjelder for alt salg av flybilletter fra www.wideroe.no til forbrukere. Salgsbetingelsene utgjør sammen med din bestilling, bekreftet gjennom en ordrebekreftelse, det samlede avtalegrunnlaget for kjøpet.

For å kunne handle på www.wideroe.no må du ha fylt 18 år.

Forbrukerkjøp er blant annet regulert i

  • Avtaleloven
  • Forbrukerkjøpsloven
  • Angrerettloven
  • Markedsføringsloven
  • E-handelsloven

I tillegg sikres dine personopplysninger gjennom personopplysningsloven.

Følg lenkene til disse lovene dersom du vil ha mer informasjon om dine rettigheter og plikter ved forbrukskjøp. Der det i disse salgsbetingelsene stilles krav til skriftlighet, er dette oppfylt ved bruk av brev eller e-post.

Vi gjør oppmerksom på at ved bestilling av flybilletter gjelder også helt spesielle vilkår. Følg lenken dersom du ønsker ytterligere informasjon om dine rettigheter og plikter ved kjøp av flybilletter.

Parter
Selger er Widerøe`s Flyveselskap ASA, Langstranda 6, 8001 Bodø , som er representert ved Widerøe Internet AS , Strandgata 24 , 8656 Mosjøen og blir i det følgende benevnt "vi" eller "oss".
Kjøper er den person som er oppgitt som kjøper i bestillingen, og blir i det følgende benevnt "du", "deg", "din" eller "ditt".

Bestilling
Din bestilling vil bli registrert på vår server (datamaskin). www.wideroe.no vil levere i henhold til bestillingen dersom denne ikke avviker fra det som er tilbudt av oss gjennom vårt salgstilbud, markedsføring eller på annen måte.
Når vi mottar din bestilling, vil vi bekrefte ordren og automatisk sende en ordrebekreftelse til deg på den epost du oppgir i bestillingen. Ved endringer og i de tilfeller vi har behov for å sende meldinger/beskjeder til deg, er det KUN den oppgitte epost som vil benyttes. Les nøye gjennom ordrebekreftelsen når du mottar den, og undersøk om ordrebekreftelsen er i overensstemmelse med bestillingen.


Viktig informasjon - Bestilling av billett for barn som reiser alene
Det er mulig å bestille billett for barn (5-11 år) som reiser alene på SAS og Widerøe innen Skandinavia. Det vil tilkomme et gebyr pr barn på 150-250 kroner per flystrekning innen Norge og 350 kroner i resten av Skandinavia. Dette gebyret er refunderbart uansett billettype forutsatt at billetten blir avbestilt senest dagen før avgang. Det er et begrenset antall barn som kan reise alene per avgang og du vil få tilsendt en ny e-post med totalpris når vi har fått bekreftet plass for barn som reiser alene. Du vil bli kontaktet om det ikke er flere slike plasser tilgjengelig. Opprinnelig pris kan ikke garanteres for en alternativ avgang.

Foresatte må bekrefte identifikasjon ved innsjekk og ved utgang for barn som ikke har ID kort.


Aldersbestemte flybilletter
Ved kjøp av aldersbestemte flybilletter er man pliktig å oppgi korrekte opplysninger om alder og fødselsdato. Hvis feilaktige opplysninger oppgis hvor det er åpenbart at hensikten har vært å lure flyselskapet kan man bli avvist ved innsjekk og/eller ombordstigning uten krav på refusjon og i tillegg også komme i straffeansvar.


Leveringsgaranti
Ved kjøp av flybilletter
For reise innenlands i Norge:
Dersom bestillingen foretas minst 2 timer før utreise vil billetten bli utstedt som elektronisk billett som du vil motta på den epost du oppgir i bestillingsprosessen. wideroe.no utsteder bare elektroniske billetter.

For utenlandsreise:
www.wideroe.no kan forbeholde seg retten til å avslå kjøp dersom et flyselskap ikke godtar elektroniske dokumenter utstedt av Widerøes Flyveselskap ASA.

For reise innenlands i Norge:Dersom bestillingen foretas minst 2 timer før utreise vil billetten bli utstedt som elektronisk billett som du vil motta på den epost du oppgir i bestillingsprosessen. wideroe.no utsteder bare elektroniske billetter.:www.wideroe.no kan forbeholde seg retten til å avslå kjøp dersom et flyselskap ikke godtar elektroniske dokumenter utstedt av Widerøes Flyveselskap ASA.

De aller fleste flyselskap selger tur/retur billetter på langdistanseflygninger, noe som innebærer at forutsetningen for prisen er at begge veier benyttes. Ved manglende oppmøte på utreise eller kansellering av utreise kan man risikere at retur blir kansellert automatisk uten krav på refusjon.

Businessklasse utland:

Vær oppmerksom på at mange flyselskap opererer med flere nivå på business klasse billetter. Dette innebærer at en businessklassebillett kan ha restriksjoner ved endring som inkluderer både gebyr og oppgradering hvis den opprinnelige billetten er booket i en rabattert businessklassebillett.  En slik billett vil normalt være fullt refunderbar, men ved endring kan gebyr og oppgradering forekomme.

Videreformidling av hotell og leiebil
Det er mulig å reservere hotell og leiebil igjennom wideroe.no men det vil ikke bli belastet verken bestillingsgebyr eller leieforhold av oss. Wideroe.no tar forbehold om hvorvidt priser er korrekte og/eller andre uregelmessigheter som måtte oppstå i sammenheng med leieforholdet og er ikke ansvarlig for innhold fra eksterne aktører.

Elektronisk billett/E-ticket :
E-ticket kan benyttes til/fra/mellom de fleste destinasjoner som flys av disse selskapene.

I tillegg kommer Ausburg Airways(IQ) Rheintalflug(WE) og Contact Air (KI) når booket som LH-codeshare*

* Codeshare er når en SAS/Lufthansa partner flyr en strekning med SK/LH flightnummer

Når du reiser med elektronisk billett slipper du å hente billetter før avreise. Gyldig identifikasjon (eller oppgitte kredittkort) må kunne fremvises ved check-inn eller gate. Dette vil si at du bruker kortet ditt som legitimasjon, og vi overfører all reiseinformasjon over til vårt innsjekkingssystem. Alle reisende i bestillingen kan benytte samme legitimasjon. Vi belaster ditt kredittkort i henhold til regelverket tilknyttet din reservasjon, og du vil få en regnskaps kvittering pr e-post som du kan skrive ut. Ved reise til destinasjoner til utlandet må du sjekke inn enten på automat eller ved skranke og få boarding kort for å få tilgang til tax-free tjenester på flyplassene. Ved innenlandsreiser med kun håndbagasje er det tilstrekkelig å møte direkte ved utgang. Når du bestiller E-ticket hos www.wideroe.no vil du få tilsendt billettstammen/kvittering pr e-post. Kvittering sendes etter E-ticket er utstedt.

For selve flyreisen vises det til gjeldende lovgivning samt til våre generelle vilkår for befordring.

Endringer
Gjelder for flybilletter
Vær oppmerksom på de individuelle regler for endring av den billettypen du velger å kjøpe. Felles for alle billettyper - også fleksible billetter - er at avreisested og destinasjoner ikke kan endres.
Produktet "Fri endring" kan kjøpes ved flybillettbestillig. Les her om vilkår for Fri endring-produktet

Ruteendringer fra transporterende flyselskap
Hvis en ruteendring blir gjort av transporterende flyveselskap vil det bli sendt varsling om dette til epostadresse oppgitt i bestillingsprosessen. Hvis endringen er større enn to timer fra opprinnelig reiserute vil du kunne heve kjøpet og få full refusjon. Mindre endringer enn to timer vil ikke kunne endres uten ordinære gebyr tilknyttet betingelser for opprinnelig billett.

Avbestilling
Gjelder for flybilletter
Når det gjelder bestilling av flybillett har du anledning til å heve kjøpet innen 24 timer etter at bestilling er foretatt. 24 timers regelen er fastsatt gjennom ECACs Airline and Airport Voluntary Commitment to Passengers.
For billetter kjøpt mindre enn 24 timer før avreise, gis det full refusjon inntil 2 timer før avgang. Delvis benyttede reiser er ikke omfattet av 24 timers angrefrist.
Enkelte billettyper har andre avbestillingsvilkår som det vil opplyses om i bestillingsdialogen på www.wideroe.no.

Ved avbestilling av tidligere endrede billetter refunderes ikke endringsgebyret.

Produktet "Avbestillingsbeskyttelse" kan kjøpes i forbindelse med flybestilling. Les her om vilkår for produktet Avbestillingsbeskyttelse.


Kortgebyr
Kortgebyr refunderes ved avbestilling innenfor 24 timer etter at bestilling er foretatt. Ved avbestilling etter 24 timer refunderes ikke kortgebyret, uansett billettype.

Tilleggsprodukter:
Ved bestilling av tilleggsprodukter som ekstra bagasje, spesialbagasje, dyr om bord og dyr i lasterom mer enn 24 timer før avreise er prisen mer gunstig enn ved tilsvarende kjøp på lufthavnen. Disse tilleggsproduktene er ikke refunderbare.

Avbestilling i forbindelse med dødsfall
Les om avbestilling i forbindelse med dødsfall her.

Opplysninger mottatt av oss
Vi tilstreber oss å gi våre kunder så korrekt informasjon om våre produkter som mulig. Vi tar imidlertid forbehold om skrive- og trykkfeil, noe som kan innebære at vi ikke kan levere i henhold til informasjon gitt av oss gjennom våre salgstilbud, markedsføring eller på annen måte.
Vi forbeholder oss retten til å kansellere din bestilling eller deler av denne, dersom produktet er utsolgt eller det ikke er dekning på ditt kredittkort. Ved utsolgtsituasjoner vil du få melding om dette, eventuelt sammen med informasjon om hva vi kan tilby deg i stedet.

Priser
Flybilletter
Totalpriser inkluderer alltid alle avgifter, statlige skatter, samt bestillingsgebyr.
Totalprisen kan i løpet av bestillingsprosessen vises som en delpris, nedbrutt på strekning, uten avgift eller per person, der dette gir en bedre oversikt eller der det ikke er mulig å vise totalprisen.
Totalprisen vil alltid være tydelig vist på siden i tillegg til delprisen.

En reservasjon vil ikke kunne anses som endelig bekreftet før kredittkort er belastet er og elektronisk billett er utstedt.

Ved eventuelle terminalforflyttelse, hvor bakketransport er nødvendig, må dette eventuelt dekkes av den reisende og er ikke inkludert i billettene. Reiseruter hvor det er bestilt avganger som inkluderer overnatting innebærer ikke at wideroe.no er ansvarlig for hotell e.l. Det er den reisendes ansvar å sjekke hvorvidt en flyplass har nattåpent eller ikke.


Flybilletter kan kun betales med kredittkort. Kortet belastes umiddelbart etter bestilling på rabatterte billetter. Normalpris billetter blir som regel belastet samme dag som reisen foretas. Dersom belastning ikke kan foretas, forbeholder vi oss retten til å kansellere bestillingen. Du vil motta informasjon om eventuell kansellering på oppgitt epost.

Reklamasjon
Ved kjøp av flybilletter
Du har selv ansvar for å sjekke at de(n) flybilletten(e) du mottar er korrekt utstedt i henhold til din bestilling. Dersom flybilletten du mottar innehar andre betingelser og/eller reisedatoer enn hva du har bestilt, må du snarest mulig gi beskjed om dette slik at ny flybillett i henhold til din gitte bestilling kan utstedes.
Om en rabattert billett er utstedt og kortet er belastet kan man ikke påregne endring eller refusjon. Ved uriktig bruk eller svikt av maskin- og programvare hos bruker som fører til feil i bestilling eller tap av plasser eller priser ligger alt ansvar hos bruker og www.wideroe.no vil ikke påta seg noe erstatningsansvar.

Pass og Visum
Ved bestilling av billetter på www.wideroe.no er det bestiller som er ansvarlig for at den/de reisende har gyldig pass og eventuelt visum for de land reisen skal gå til eller hvor det foretas mellomlanding. Korrekt informasjon om pass og visumregler kan innhentes hos de enkelte lands ambassader eller konsulater.

Personopplysninger
Vi behandler kun personopplysninger du oppgir til oss, og som er nødvendige for at vi skal kunne gjennomføre våre forpliktelser overfor deg.
I de tilfeller hvor vi også behandler personopplysninger til andre formål, for eksempel for å sende deg informasjon om tilbud etc., gjøres dette bare når du har samtykket til det. Før du samtykker skal du være informert om hva opplysningene skal brukes til og av hvem.
Dine personopplysninger blir bare utlevert til andre når:

  • Du har samtykket i utleveringen
  • Det er nødvendig for at vi skal få gjennomført avtalen med deg, eller
  • I lovbestemte tilfeller.

For mer informasjon.se Widerøes personvernerklæring.

Tvister
Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes kan du bringe saken inn for Forbrukerrådet i nærheten av der du bor, og for flyreiser også for Reklamasjonsnemnda for rutefly.

Alle tvister skal løses etter norsk rett. Bringes saken inn for domstolene, skal den avgjøres i ditt (kjøperens) verneting, det vil normalt si i nærheten av der du bor.

For ytterligere informasjon om kjøp av flybilletter kontakt:
www.wideroe.no , Widerøe Internet AS på epost : Widerøes kundesenter