Hjelp og kontakt

(Sist oppdatert 13. oktober 2020)

 

FAQ - Coronavirus (Covid-19)

Munnbind

  • Munnbind er påbudt på alle Widerøes flyvninger
  • Munnbind skal brukes av voksne og barn over seks år
  • Du må selv ta med eget munnbind som dekker nese og munn. Det er krav om medisinsk munnbind eller tøymunnbind. Tørkler, skjerf eller egenproduserte masker ikke tilstrekkelig
  • Om bord skal du alltid ha på munnbind, unntatt når du spiser eller inntar væske
  • Vårt personale har på beskyttende ansiktsmasker om bord, som dekker både nese og munn
  • Hvis du lider av en sykdom som forhindrer deg i å ha på munnbind, som dekker munn og nese, skal du fremvise medisinsk bekreftelse til gate-personalet, før du går om bord flyet
  • Det kan være påbudt med munnbind på noen flyplasser. Sjekk din flyplass hos Avinor

Les mer om riktig bruk av munnbind

 

Avstand mellom passasjerer om bord

Våre kabinansatte fordeler våre reisende utover kabinen med sikte på å redusere smittemuligheter, men må også ta hensyn til flysikkerhetsmessige hensyn som å sikre riktig vektfordeling på flyet. Vi ber deg om å være vennlig å bytte sete dersom du blir spurt om dette.

 

Hva gjør Widerøe for å redusere smittespredning om bord?

 

Desinfisering/rengjøring

  • Vi har fått laget et effektivt desinfeksjonsmiddel som brukes om bord på alle våre fly
  • Ved lengre stopp rengjør vi alltid håndtak, hattehylle, luker, vinduskarmer, armlener, bord, knapper, setebelter, beltelåser, toalettdører, avfallsluker på toalett og sikkerhetsbrosjyrer
  • Ytterligere vask gjennomføres nattestid
  • Alt avfall tømmes regelmessig for å minske smittespredning
  • I tillegg følger vi våre normale renholdsrutiner

 

Færre kontaktpunkter om bord

  • Alle pledd/puter og putetrekk er midlertidig fjernet fra våre fly
  • Salg og servering om bord opphører midlertidig på alle flyvninger
  • Inflight magasinet «Skyfritt» er fjernet, for å forhindre smittespredning
  • De minste flyene har deaktivert resirkuleringsviften og erstatter all luft hvert fjerde minutt, mens andre de to største flytypene har HEPA- filter som filtrerer mer enn 99% av alle partikler i luften

Vi ber deg også unngå å ta med håndbagasje som ikke får plass under stolen foran.

 

Kan jeg reise hvis jeg er syk?

Har du testet positivt på corona eller vært i nærkontakt med andre som er smittet, skal du i tråd med rådene fra Folkehelseinstituttet i isolasjon eller hjemmekarantene. Da kan du ikke reise med fly.

Har du luftveisymptomer skal du heller ikke fly, men holde seg hjemme i inntil minimum én dag etter at de føler seg frisk. Passasjerer som møter opp med åpenbare luftveisymptomer vil bli nektet ombordstigning. Kapteinen kan også vise bort passasjerer som har kommet om bord med symptomer. 

 

Kan jeg fly videre med Widerøe dersom jeg kommer med fly fra utlandet?

Passasjerer som har vært i utlandet kan, dersom de er symptomfri,  fly videre innenlands til sitt endelig bestemmelsessted. Passasjerer med luftveissymptomer skal ikke fly. Passasjerer som har vært utenlands bør av hensyn til sine medpassasjerer forsøke å skape så stor avstand fra andre passasjerer som over hode mulig. Dersom du trenger hjelp til dette, spør gjerne den kabinansatte om hjelp.

 

Som en konsekvens av virusutbruddet reduserer Widerøe kapasitet og frekvens. Dette medfører endringer i vårt ruteprogram. Alle kunder som blir påvirket av ruteendring eller kansellering  blir kontaktet direkte av oss eller av reisebyrået hvor reisen ble bestilt.

 

 

Avbestilling

Kunder med Full Flex/Flex billetter får du refundert hele beløpet. For andre billettyper får du refundert flyplassavgifter.

 

Endring (reise bestilt før 12. mars 2020)

Kunder med Full Flex-billetter kan endre billetten uten kostnadsfritt. For Flex-billetter kommer evt. prisdifferanse i tillegg. For alle andre billettyper tilkommer et gebyr på 600 NOK + evt prisdifferanse.

Se vilkår og betingelser for ulike billettyper

 

Erstatning

Ønsker du erstatning for en reise du ikke får gjennomført ber vi deg ta kontakt med forsikringsselskapet hvor du har din reiseforsikring.

 

Slik går du frem for å avbestille eller endre billetten din

- Reiser bestilt på wideroe.no: Bruk link i bekreftelses e-post eller gå til Mine reiser

- Reiser booket hos andre aktører: ta kontakt med denne aktøren direkte

Se Widerøes betingelser på Endring av billett og Kansellering av billett

 

24 timers åpent kjøp 

For alle billetter kjøpt på Widerøe.no gis det full refusjon første 24 timer etter billetten er kjøpt. Unntaket er billetter kjøpt mindre enn 24 timer før avreise, her gis det full refusjon inntil 2 timer før avgang. Delvis benyttede reiser er ikke omfattet av 24 timers angrefrist. 

 

Avbestilling

Kunder med Full Flex/Flex billetter får du refundert hele beløpet. For andre billettyper får du refundert flyplassavgifter.

 

Endring (reise bestilt etter 12. mars 2020)

Vi tilbyr gebyrfri endring på alle flybilletter kjøpt etter 12. mars og innen 31. desember 2020.  Billettene må endres og din nye reise må gjennomføres innen 30. juni 2021. Ombooking er bare mulig til og fra samme destinasjon som den opprinnelige bestillingen. Eventuell differanse i grunnpris og/eller skatter og avgifter mellom eksisterende og ny bestilling må betales.

 

Erstatning

Ønsker du erstatning for en reise du ikke får gjennomført ber vi deg ta kontakt med forsikringsselskapet hvor du har din reiseforsikring.

 

Slik går du frem for å avbestille eller endre billetten din

- Reiser bestilt på wideroe.no: Bruk link i bekreftelses e-post eller gå til Mine reiser

- Reiser booket hos andre aktører: ta kontakt med denne aktøren direkte

Se Widerøes betingelser på Endring av billett og Kansellering av billett

 

Vi kan dessverre ikke gi spesifikk informasjon om restriksjonene som er innført av ulike land på grunn av Coronaviruset Covid-19. Som reisende må du selv sette deg inn i de gjeldende restriksjonene i landet/regionen du skal reise til. Informasjon om spesifikke reisebegrensninger finner du på IATAs nettsider.

 

 

Andre spørsmål

Hvordan endrer jeg min billett?

Du kan gjøre endringer fra Mine reiser eller fra lenke i e-postbekreftelse.

 

Hva koster det å endre billetten?

Regler for endring av billetter varierer mellom våre billettype. Endring koster NOK 600 per person for økonomibiletter, og NOK 400 per person for Ungdoms/Student-billetter.  I tillegg kommer en eventuell prisdifferanse på selve billettprisen.

 

Hvordan avbestiller jeg billetten min?

Du kan avbestille billetten fra Mine reiser eller fra lenke i e-postbekreftelse.
Billettene kan avbestilles refunderes fullt ut  innenfor 24 timer etter bestilling, deretter varierer regler for avbestilling med billettype.

Kan jeg endre navn på billetten?

Ja, så fremt reisen ikke er påbegynt eller du har sjekket inn, kan navn endres i tråd med våre regler for navneendring. Passasjertype (voksen, ungdom, student, osv) kan derimot ikke endres. 

 

Andre spørsmål

Chat: Start en Chat
E-post: support@wideroe.no
Telefon: (+47) 75 53 50 10

 

Hvilke betalingskort kan jeg bruke?

Du kan bruke følgende korttyper: Visa, MasterCard, AmEx, Diners og Discover.
 

Kan jeg betale med faktura?

Nei, du kan dessverre ikke betale med faktura.
 

Hvorfor ble kredittkortet mitt avvist?

Det kan være fordi at kortet mangler dekning, kortnummer, CVC/CCV koden eller utløpsdato er feil, eller at kortet er sperret for netthandel.
 

Hvor finner jeg CVC/CCV koden min?

Det kommer litt an på hvilket kort du har. På Visa, MasterCard, Diners og Discover, kan du finne det som en tresiffret kode på baksiden. På AmEx er det en firesiffret kode på forsiden av kortet.

 

Hvor lang tid tar det før jeg får pengene på konto ved avbestilling?

Vi refunderer beløpet umiddelbart, men du må regne med 7-10 dager før kortutsteder fører tilbake pengene til din konto.
 

Hvor finner jeg kvitteringen?

Du finner kvitteringen din på Mine reiser eller link til kvittering på bestillingsbekreftelsen som ble sendt til deg på e-post. 

Dersom du trenger bekreftelse for utført reise, kan du finne dette i fanen "tidligere reiser" i Mine reiser, eller du kan bruke vår service Bekreftelse for utført reise.
 

Hvor mye innsjekket bagasje kan jeg ta med?

Dersom du booker i Eco, Flex eller Full Flex kan du ha med minst én bagasje gratis (maks 23kg - 158cm) på alle reiser med Widerøe. Dersom du booker Eco Light kan du ta med gratis bagasje dersom du registrerer ditt EuroBonus Sølv, Gull eller Diamant kort i booking.  Les mer om innsjekket bagasje.
 

Hvor mye håndbagasje kan jeg ta med?

Alle reisende over 2 år kan ha med én håndbagasje (maks 8kg - 55x40x20cm). I tillegg til én håndbagasje kan du ta med én liten håndveske eller én liten laptopveske. Les mer om håndbagasje.
 

Hvordan bestiller jeg ekstrabagasje?

Du kan bestille ekstrabagasje online når du bestiller flybilletten, eller på flyplassen. Hvis du har opprettet profil, kan du også bestille ekstrabagasje via "Mine reiser".

Hva koster ekstrabagasje?

Om du reiser med ekstra bagasje kan du spare NOK 150 ved å bestille dette samtidig med at du bestiller din flybillett, i forhold til å kjøpe ved innsjekk (ikke refunderbart). Se priser på ekstrabagasje her.
 

Hvordan bestiller jeg spesialbagasje?

Skal du for eksempel ha med deg ski- og annet sportsutstyr, golfutstyr, barnevogn, jaktutstyr eller annen bagasje som ikke går som vanlig bagasje må du bestille spesialbagasje. Du kan bestille spesialbagasje online når du bestiller flybilletten, eller på flyplassen. Hvis du har opprettet profil, kan du også bestille spesialbagasje via "Mine reiser".
 

Hva koster spesialbagasje?

Dersom antall bagasje og/eller vekt (inkludert eventuell spesialbagasje) overskrider det din billettklasse tillater, betaler du ekstra for dette. Se priser på spesialbagasje her.
 

Jeg ønsker å ha med hund/katt. Hva gjør jeg?

Du kan søke om å medbringe hund eller katt i kabin eller lasterom, samt andre dyr i lasterom. Les mer om å reise med kjæledyr.
 

Hvor mye bagasje kan barn ha med seg?

Barn kan ha med samme antall kolli som voksne. Når det gjelder spedbarn, kan de også ha med barnevogn i tillegg. Les mer om bagasjeregler for barn.
 

Jeg har glemt noe på flyet - hva gjør jeg?

Les mer om gjenglemte ting på flyet her.
 

Min bagasje er forsinket eller skadet - hva gjør jeg?

Les mer om forsinket eller skadet bagasje her.

 

Kan jeg medbringe rullestol på flyet?

Rullestol og annet utstyr som er nødvendig i hverdagen kan medbringes uten ekstra kostnad. Les mer om rullestol på flyet her.
 

Jeg er allergisk mot hund. Hva gjør jeg?

Du har mulighet til å reservere deg mot at det bookes dyr i kabinen på din avgang. Du må da varsle oss om dette når du bestiller din reise. Benytt merknadsfeltet «Passasjer med spesielle behov» når du legger inn passasjer. Dersom det allerede er booket dyr om bord på flyvningen vil vi varsle deg om dette, og evt. tilby alternativ avgang. Les mer om allergi her.
 

Jeg er avhengig av ledsager. Hva gjør jeg?

Det stilles krav til ledsager. Les mer om ledsager her.
 

Må jeg ha profil for å bestille flybillett?

Nei, du kan bestille billett uten å ha opprettet profil, men det gir mange fordeler med å ha profil. Opprett profil her.

Hvordan endrer jeg passordet mitt?

Du kan endre passord ved å gå inn på Mine reiser og velge Profil. Nederst på denne siden kan du Endre passord på din profil.
 

Når og hvordan kan jeg sjekke inn?

Innsjekk åpner 22 timer før avgang, og kan gjøres via SMS, app, på automater på flyplassen eller i skranken på flyplassen. Du kan også sjekke inn her.
 

Hvordan sjekker jeg inn spesialbagasje?

Spesialbagasje kan kun sjekkes inn i skranken på flyplassen. Les mer om innsjekk av spesialbagasje.
 

Når må jeg være på flyplassen?

Bagasje må sjekkes inn og leveres innen publiserte tidsfrister. Sjekk tidsfrister for innsjekk her.
 

Hvordan får jeg bagasjelapper hvis jeg sjekker inn online?

Hvis du sjekker inn før du ankommer flyplassen kan du levere bagasje ved bag-drop skranken. Bagasjetag kan hentes ut ved tagomat og innsjekksautomat. Der det ikke er automater tilgjengelig kan du benytte manuell innsjekksskranke.  Les mer om online innsjekk.
 

Hvor kan jeg sjekke om flyet mitt er i rute?

Du kan bruke fly i rute -tjenesten vår for å sjekke alle Widerøes avganger og ankomster. Sjekk om flyet er i rute.
 

Jeg har en klage som gjelder kansellering. Hva gjør jeg?

Vennligst fyll ut følgende skjema: Reklamasjon - Forsinket eller kansellert fly.

 

Trenger jeg å ta med pass?

På reiser innen Norden er det ikke krav om å ta med pass, men er likevel anbefalt så lenge reisen går ut av Norge. Les mer om pass og visum.
 

Får jeg mat på flyet?

På våre ruter til/fra Aberdeen serverer vi fra og med 1. oktober 2020 et lett måltid. Vi har midlertidig stoppet salg og servering på våre øvrige flyvninger. Les mer om service ombord.
 

Finnes det WiFi ombord?

Nei, vi tilbyr ikke Wifi på våre fly.
 

Widerøe anbefaler deg å være klar over hvilken aktør du bestiller reise fra for å være sikker på rettigheter som passasjer. Bestiller du direkte på wideroe.no eller hos en av Widerøes partnere vet du alltid hvem du skal forholde deg til og vil få oppfølging dersom noe skulle skje (kanselleringer, forsinkelser, problemer med bagasje, etc).

Våre partnere: Berg-Hansen, Egencia, HRG/GBT, Bennett Ferie, G Travel, Travelnet, ATPI, Ticket og BCD Travel.

Reiser bestilt hos nettreisebyråer

Bestiller du reise hos et utenlandsk nettreisebyrå (OTA) som Widerøe ikke samarbeider med kan du risikere manglende oppfølging dersom noe skjer underveis (kanselleringer, forsinkelser, bagasje, etc). Noen nettreisebyråer opptrer useriøst og frasier seg alt ansvar, og kunder ender opp uten et sted å henvende seg og uten oppfølging.

Hvor mye bagasje kan barn ha med seg?

Barn kan ha med samme antall kolli som voksne. Når det gjelder spedbarn, kan de også ha med barnevogn i tillegg. Les mer om barn og bagasje.
 

Kan barnet mitt reise alene?

Widerøe og SAS tilbyr assistanse til barn i alderen 5 til og med 17 år som skal reise alene. For ditt barns sikkerhet er det et begrenset antall plasser for barn som reiser alene (UM) per avgang. Les mer om barn som skal reise alene.
 

Hvordan bestiller jeg billett for barn som reiser alene?

Du kan bestille billett for barn som reiser alene med Widerøe og/eller SAS på wideroe.no ved å bruke ditt eget kredittkort og øvrig kontaktinformasjon. Legg inn en merknad i feltet "Passasjerer med spesielle behov" at dette er UM. Når vi har fått bekreftet plass for ditt barn, sender vi deg en epost med totalpris inkludert gebyr. Vi tar også kontakt dersom det ikke er ledig plass. Les mer om å bestille billett for barn som skal reise alene.
 

Hva er prisen for barn som reiser alene?

Det tilkommer et gebyr per strekning for barn som reiser alene. Se prisene for barn som skal reise alene her.
 

Hva hvis barnet fyller 2 år i løpet av reisen?

Da har du to muligheter. Enten kan du bestille barnebillett begge veier, eller dele opp bestillingen i to enveis. Der utreise er spedbarnbillett, og retur er barnebillett.

Reise med barnesete

Skal spedbarnet ha et eget sete må et godkjent bilsete som er maks 43 cm bredt og maks 65 cm høy medbringes. Av sikkerhetsårsaker er bærebager ikke tillatt. Les mer om reise med spedbarn og bilsete her

Hvordan registrerer jeg mitt EB-kort i bestillingen?

EuroBonus nummer legges inn under passasjerdetaljer når du bestiller. Hvis du har profil og registrert EuroBonus nummer i profilen, vil dette komme automatisk opp. Opprett profil for å registrere EuroBonus kort.
 

Hvor bestiller jeg poeng-reiser?

For å bestille bonusreiser, går du inn på sas.no. Her velger du "Betal med poeng" øverst til høyre på siden. Bestill bonusreise her.
 

Hva kan jeg bruke poengene mine på?

EuroBonus-poengene dine kan du bruke på nye og spennende reiser med Widerøe, SAS, Star Alliance partnere, på hotel, leiebil og mye mer. Opptjente poeng kan du bruke på deg selv eller din famile. Les mer om bruk av EuroBonus poeng.
 

Får jeg ekstra bagasje med mitt sølv- eller gullkort?

EuroBonus Sølv-medlemmer kan ha med én ekstra bagasje á 23 kg gratis. Gull- og Diamantmedlemmer kan ha med to ekstra bagasje á 23 kg gratis. Mer om bagasjeregler her.
 

Kan jeg etterregistrere mitt EB-kort i min bestilling?

Dersom reisen ikke er startet, kan du etterregistrere poeng på ikke utført reise her. Dersom du ønsker å etterregistrere poeng etter at reisen er foretatt, gjør du dette på SAS sine sider. Etterregistrere poeng etter at reisen er foretatt.
 

Widerøe Kundesenter - Åpningstider

 

Chat

Vi er tilgjengelig på chat mandag til fredag hele døgnet. Start en Chat.

Åpningstider:
Mandag til fredag: 05-01
Lørdag: 09-15
Søndag: 09-24

 

E-post support@wideroe.no

Åpningstider:
Mandag til fredag: 05-01
Lørdag: 09-15
Søndag: 09-24

 

SMS

Send SMS til (+47) 417 16 836.

Start SMS med REF:XXXXXX ("XXXXXX" er ditt referansenummer)

Åpningstider:
Mandag til fredag: Hele døgnet
Lørdag: 09-15
Søndag: 09-24

 

Telefon

Hvis du ikke har mulighet til å kontakte oss på chat, epost eller SMS, kan du ringe oss på:

(+47) 75 53 50 10

For endringer av flybilletter som er bestilt på telefon (gebyr varierer med billettype), eller reservasjon av flybilletter (gjøres mot et bestillingsgebyr på 300kr pr billett) 

Åpningstider:

Mandag til fredag: 07 - 22
Lørdag: 07 - 13
Søndag: 11:30 - 21

Chat med oss

Trenger du hjelp til bestilling som er utført på wideroe.no?