Hjelp og kontakt

(Sist oppdatert 25. Mars 2020)

 

25.03.20  Stor pågang hos vårt kundesenter - Vi ber deg vente med å ta kontaktVårt kundesenter opplever stor pågang, og vi ber deg vennligst om å vente med å ta kontakt dersom din reise er mer enn to uker frem i tid. Alle kunder som er berørt av ruteendringer eller kansellerte avganger vil bli kontaktet.

 

FAQ - Coronavirus (Covid-19)

Som en konsekvens av virusutbruddet reduserer Widerøe kapasitet og frekvens. Dette medfører en del endringer i vårt ruteprogram. Alle kunder som blir påvirket av en endring eller kansellering  blir kontaktet direkte av oss eller reisebyrået hvor du bestilte reisen din.

 

Vårt kundesenter opplever stor pågang og vi prioriterer derfor de avgangene som er nærmest i tid. Er din reise mer enn to uker frem i tid, ber vi deg om å vente med å kontakte oss. 

 

 

Avbestilling

Kunder med Full Flex/Flex billetter får du refundert hele beløpet. For andre billettyper får du refundert flyplassavgifter.

 

Endring (reise bestilt før 12. mars 2020)

Kunder med Full Flex-billetter kan endre billetten uten kostnadsfritt. For Flex-billetter kommer evt. prisdifferanse i tillegg. For alle andre billettyper tilkommer et gebyr på 600 NOK + evt prisdifferanse.

Se vilkår og betingelser for ulike billettyper

 

Erstatning

Ønsker du erstatning for en reise du ikke får gjennomført ber vi deg ta kontakt med forsikringsselskapet hvor du har din reiseforsikring.

 

Slik går du frem for å avbestille eller endre billetten din

- Reiser bestilt på wideroe.no: Bruk link i bekreftelses e-post eller gå til mine reiser

- Reiser booket hos andre aktører: ta kontakt med denne aktøren direkte

Se Widerøes betingelser på Endring av billett og Kansellering av billett

24 timers åpent kjøp 

For alle billetter kjøpt på Widerøe.no gis det full refusjon første 24 timer etter billetten er kjøpt. Unntaket er billetter kjøpt mindre enn 24 timer før avreise, her gis det full refusjon inntil 2 timer før avgang. Delvis benyttede reiser er ikke omfattet av 24 timers angrefrist. 

 

Avbestilling

Kunder med Full Flex/Flex billetter får du refundert hele beløpet. For andre billettyper får du refundert flyplassavgifter.

 

Endring (reise bestilt etter 12. mars 2020)

Billetter kjøpt etter 12.mars for reiser tom 31.mai kan endres gebyfritt til en ny reise senest 28.febuar 2021. Hvis billetten endres til en høyere pris, må prisdifferansen mellom eksisterende og ny bestillingen betales. Kunder med Full Flex-billetter kan endre billetten helt kostnadsfritt. 
 

Erstatning

Ønsker du erstatning for en reise du ikke får gjennomført ber vi deg ta kontakt med forsikringsselskapet hvor du har din reiseforsikring.

 

Slik går du frem for å avbestille eller endre billetten din

- Reiser bestilt på wideroe.no: Bruk link i bekreftelses e-post eller gå til mine reiser

- Reiser booket hos andre aktører: ta kontakt med denne aktøren direkte

Se Widerøes betingelser på Endring av billett og Kansellering av billett

Avinor har besluttet å stenge ni kortbaneflyplasser for all kommersiell flyvning fra og med onsdag 18. mars. Dette gjøres for å kunne forflytte særlig personell, men også utstyr til andre lufthavner. Berørte lufthavner vil sikres et flytilbud ved at det organiseres transport til nærliggende lufthavn.

Rutetider for transport til/fra alternativ lufthavn

 

Følgende lufthavner vil bli midlertidig stengt for kommersiell trafikk fra og med onsdag 18. mars.  

- Vardø (Alternativ lufthavn Vadsø)

- Berlevåg (Alternativ lufthavn Båtsfjord)

- Sørkjosen (Alternativ lufthavn Tromsø)

- Stokmarknes (Alternative lufthavner Andenes og Harstad/Narvik)

- Svolvær (Alternativ lufthavn Leknes)

- Mo i Rana (Alternativ lufthavn Sandnessjøen)

- Mosjøen (Alternativ lufthavn Sandnessjøen)

- Førde (Alternativ lufthavn Florø)

- Sandane (Alternativ lufthavn Sogndal)

 

Alle kunder som blir berørt vil bli kontaktet med alternativ reiserute. Vi ber deg avvente med å ta kontakt med vårt Kundesenter før du har fått melding om din alternative reise.

Vi kan dessverre ikke gi spesifikk informasjon om restriksjonene som er innført av ulike land på grunn av Coronaviruset Covid-19. Som reisende må du selv sette deg inn i de gjeldende restriksjonene i landet/regionen du skal reise til. Informasjon om spesifikke reisebegrensninger finner du på IATAs nettsider.

Widerøe følger nøye på utviklingen av Koronaviruset, og gjør tiltak etter anbefalinger fra FHI og myndighetene. Det viktigste er at du som passasjer og kunde føler deg trygg når du flyr, og at ansatte blir ivaretatt. Vi gjør flere tiltak i denne situasjonen:

-  Widerøe følger og implementerer alle anbefalinger som gis av myndighetene, og er i tett dialog med alle involverte parter

- Ekstraordinær desinfisering og rengjøring av fly

- Alt salg og servering om bord stanses inntil videre for å begrense kontaktpunkter og risiko for smitte

- Widerøes ansatte er trent til å håndtere sykdomstilfeller og det er medisinsk utstyr om bord i alle fly

- Puter, pledd og magasiner om bord er fjernet for å unngå smitte

- Alle SAS Café Lounger i Norge er stengt (Bergen, Trondheim og Tromsø)

 

Vi ber deg som passasjer følge myndighetenes anbefalinger – vask hendene nøye og ofte, unngå kontakt med syke. Hold deg hjemme og ikke dra på reise ved sykdom.

 

Andre spørsmål

Hvordan endrer jeg min billett?

Du kan gjøre endringer fra Mine reiser eller fra link i e-postbekreftelse.

 

Hva koster det å endre billetten?

Regler for endring av billetter varierer mellom våre billettype. Endring koster NOK 600 per person for økonomibiletter, og NOK 400 per person for Ungdoms/Student-billetter.  I tillegg kommer en eventuell prisdifferanse på selve billettprisen.

 

Hvordan avbestiller jeg billetten min?

Du avbestille billetten fra Mine reiser eller fra link i e-postbekreftelse.
Billettene kan avbestilles refunderes fullt ut  innenfor 24 timer etter bestilling, deretter varierer regler for avbestilling med billettype.

Kan jeg endre navn på billetten?

Ja, så fremt reisen ikke er påbegynt eller du har sjekket inn, kan navn endres i tråd med våre regler for navneendring. Passasjertype (voksen, ungdom, student, osv) kan derimot ikke endres. 

 

Andre spørsmål

Chat: Start en Chat
E-post: support@wideroe.no
Telefon: (+47) 75 80 35 68

 

Hvilke betalingskort kan jeg bruke?

Du kan bruke følgende korttyper: Visa, MasterCard, AmEx, Diners og Discover.
 

Kan jeg betale med faktura?

Nei, du kan dessverre ikke betale med faktura.
 

Hvorfor ble kredittkortet mitt avvist?

Det kan være fordi at kortet mangler dekning, kortnummer, CVC/CCV koden eller utløpsdato er feil, eller at kortet er sperret for netthandel.
 

Hvor finner jeg CVC/CCV koden min?

Det kommer litt an på hvilket kort du har. På Visa, MasterCard, Diners og Discover, kan du finne det som en tresiffret kode på baksiden. På AmEx er det en firesiffret kode på forsiden av kortet.

 

Hvor lang tid tar det før jeg får pengene på konto ved avbestilling?

Vi refunderer beløpet umiddelbart, men du må regne med 7-10 dager før kortutsteder fører tilbake pengene til din konto.
 

Hvor finner jeg kvitteringen?

Du finner link til kvittering på bestillingsbekreftelsen som ble sendt til deg på epost. Hvis du har opprettet profil, kan du finne kvitteringen i Mine reiser.
Dersom du trenger alle kvitteringer for en bestemt periode, kan du bruke vår tjeneste Mine kvitteringer.
Dersom du trenger bekreftelse for utført reise, kan du finne dette i fanen "Tidligere reiser" i Mine reiser, eller du kan bruke vår service Bekreftelse for utført reise.
 

Hvor mye innsjekket bagasje kan jeg ta med?

Dersom du booker i Eco, Flex eller Full Flex kan du ha med minst én bagasje gratis (maks 23kg - 158cm) på alle reiser med Widerøe. Dersom du booker Eco Light kan du ta med gratis bagasje dersom du registrerer ditt EuroBonus Sølv, Gull eller Diamant kort i booking.  Les mer om innsjekket bagasje.
 

Hvor mye håndbagasje kan jeg ta med?

Alle reisende over 2 år kan ha med én håndbagasje (maks 8kg - 55x40x20cm). I tillegg til én håndbagasje kan du ta med én liten håndveske eller én liten laptopveske. Les mer om håndbagasje.
 

Hvordan bestiller jeg ekstrabagasje?

Du kan bestille ekstrabagasje online når du bestiller flybilletten, eller på flyplassen. Hvis du har opprettet profil, kan du også bestille ekstrabagasje via "Mine reiser".

Hva koster ekstrabagasje?

Om du reiser med ekstra bagasje kan du spare NOK 150 ved å bestille dette samtidig med at du bestiller din flybillett, i forhold til å kjøpe ved innsjekk (ikke refunderbart). Se priser på ekstrabagasje her.
 

Hvordan bestiller jeg spesialbagasje?

Skal du for eksempel ha med deg ski- og annet sportsutstyr, golfutstyr, barnevogn, jaktutstyr eller annen bagasje som ikke går som vanlig bagasje må du bestille spesialbagasje. Du kan bestille spesialbagasje online når du bestiller flybilletten, eller på flyplassen. Hvis du har opprettet profil, kan du også bestille spesialbagasje via "Mine reiser".
 

Hva koster spesialbagasje?

Dersom antall bagasje og/eller vekt (inkludert eventuell spesialbagasje) overskrider det din billettklasse tillater, betaler du ekstra for dette. Se priser på spesialbagasje her.
 

Jeg ønsker å ha med hund/katt. Hva gjør jeg?

Du kan søke om å medbringe hund eller katt i kabin eller lasterom, samt andre dyr i lasterom. Les mer om å reise med kjæledyr.
 

Hvor mye bagasje kan barn ha med seg?

Barn kan ha med samme antall kolli som voksne. Når det gjelder spedbarn, kan de også ha med barnevogn i tillegg. Les mer om bagasjeregler for barn.
 

Jeg har glemt noe på flyet - hva gjør jeg?

Les mer om gjenglemte ting på flyet her.
 

Min bagasje er forsinket eller skadet - hva gjør jeg?

Les mer om forsinket eller skadet bagasje her.

 

Kan jeg medbringe rullestol på flyet?

Rullestol og annet utstyr som er nødvendig i hverdagen kan medbringes uten ekstra kostnad. Les mer om rullestol på flyet her.
 

Jeg er allergisk mot hund. Hva gjør jeg?

Du har mulighet til å reservere deg mot at det bookes dyr i kabinen på din avgang. Du må da varsle oss om dette når du bestiller din reise. Benytt merknadsfeltet «Passasjer med spesielle behov» når du legger inn passasjer. Dersom det allerede er booket dyr om bord på flyvningen vil vi varsle deg om dette, og evt. tilby alternativ avgang. Les mer om allergi her.
 

Jeg er avhengig av ledsager. Hva gjør jeg?

Det stilles krav til ledsager. Les mer om ledsager her.
 

Må jeg ha profil for å bestille flybillett?

Nei, du kan bestille billett uten å ha opprettet profil, men det gir mange fordeler med å ha profil. Opprett profil her.

Hvordan endrer jeg passordet mitt?

Du kan endre passord ved å gå inn på Mine reiser og velge Profil. Nederst på denne siden kan du Endre passord på din profil.
 

Når og hvordan kan jeg sjekke inn?

Innsjekk åpner 22 timer før avgang, og kan gjøres via SMS, app, på automater på flyplassen eller i skranken på flyplassen. Du kan også sjekke inn her.
 

Hvordan sjekker jeg inn spesialbagasje?

Spesialbagasje kan kun sjekkes inn i skranken på flyplassen. Les mer om innsjekk av spesialbagasje.
 

Når må jeg være på flyplassen?

Bagasje må sjekkes inn og leveres innen publiserte tidsfrister. Sjekk tidsfrister for innsjekk her.
 

Hvordan får jeg bagasjelapper hvis jeg sjekker inn online?

Hvis du sjekker inn før du ankommer flyplassen kan du levere bagasje ved bag-drop skranken. Bagasjetag kan hentes ut ved tagomat og innsjekksautomat. Der det ikke er automater tilgjengelig kan du benytte manuell innsjekksskranke.  Les mer om online innsjekk.
 

Hvor kan jeg sjekke om flyet mitt er i rute?

Du kan bruke fly i rute -tjenesten vår for å sjekke alle Widerøes avganger og ankomster. Sjekk om flyet er i rute.
 

Jeg har en klage som gjelder kansellering. Hva gjør jeg?

Vennligst fyll ut følgende skjema: Reklamasjon - Forsinket eller kansellert fly.

 

Trenger jeg å ta med pass?

På reiser innen Norden er det ikke krav om å ta med pass, men er likevel anbefalt så lenge reisen går ut av Norge. Les mer om pass og visum.
 

Får jeg mat på flyet?

Det serveres måltid på våre reiser til Skottland. På våre ruter over 45 min, som opereres av våre største fly, blir det servert kaffe og te. Les mer om service ombord.
 

Finnes det WiFi ombord?

Nei, vi tilbyr ikke Wifi på våre fly.
 

Hvor mye bagasje kan barn ha med seg?

Barn kan ha med samme antall kolli som voksne. Når det gjelder spedbarn, kan de også ha med barnevogn i tillegg. Les mer om barn og bagasje.
 

Kan barnet mitt reise alene?

Widerøe og SAS tilbyr assistanse til barn i alderen 5 til og med 17 år som skal reise alene. For ditt barns sikkerhet er det et begrenset antall plasser for barn som reiser alene (UM) per avgang. Les mer om barn som skal reise alene.
 

Hvordan bestiller jeg billett for barn som reiser alene?

Du kan bestille billett for barn som reiser alene med Widerøe og/eller SAS på wideroe.no ved å bruke ditt eget kredittkort og øvrig kontaktinformasjon. Legg inn en merknad i feltet "Passasjerer med spesielle behov" at dette er UM. Når vi har fått bekreftet plass for ditt barn, sender vi deg en epost med totalpris inkludert gebyr. Vi tar også kontakt dersom det ikke er ledig plass. Les mer om å bestille billett for barn som skal reise alene.
 

Hva er prisen for barn som reiser alene?

Det tilkommer et gebyr per strekning for barn som reiser alene. Se prisene for barn som skal reise alene her.
 

Hva hvis barnet fyller 2 år i løpet av reisen?

Da har du to muligheter. Enten kan du bestille barnebillett begge veier, eller dele opp bestillingen i to enveis. Der utreise er spedbarnbillett, og retur er barnebillett.

Reise med barnesete

Skal spedbarnet ha et eget sete må et godkjent bilsete som er maks 43 cm bredt og maks 65 cm høy medbringes. Av sikkerhetsårsaker er bærebager ikke tillatt. Les mer om reise med spedbarn og bilsete her

Hvordan registrerer jeg mitt EB-kort i bestillingen?

EuroBonus nummer legges inn under passasjerdetaljer når du bestiller. Hvis du har profil og registrert EuroBonus nummer i profilen, vil dette komme automatisk opp. Opprett profil for å registrere EuroBonus kort.
 

Hvor bestiller jeg poeng-reiser?

For å bestille bonusreiser, går du inn på sas.no. Her velger du "Betal med poeng" øverst til høyre på siden. Bestill bonusreise her.
 

Hva kan jeg bruke poengene mine på?

EuroBonus-poengene dine kan du bruke på nye og spennende reiser med Widerøe, SAS, Star Alliance partnere, på hotel, leiebil og mye mer. Opptjente poeng kan du bruke på deg selv eller din famile. Les mer om bruk av EuroBonus poeng.
 

Får jeg ekstra bagasje med mitt sølv- eller gullkort?

EuroBonus Sølv-medlemmer kan ha med én ekstra bagasje á 23 kg gratis. Gull- og Diamantmedlemmer kan ha med to ekstra bagasje á 23 kg gratis. Mer om bagasjeregler her.
 

Kan jeg etterregistrere mitt EB-kort i min bestilling?

Dersom reisen ikke er startet, kan du etterregistrere poeng på ikke utført reise her. Dersom du ønsker å etterregistrere poeng etter at reisen er foretatt, gjør du dette på SAS sine sider. Etterregistrere poeng etter at reisen er foretatt.
 

Widerøe Kundesenter

Widerøes kundesenter opplever ekstremt stor pågang og vi ber deg om å vente med å ta kontakt dersom din reise er mer enn to uker frem i tid. Må du likevel ta kontakt med oss, foretrekker vi at du henvender deg via e-post  support@wideroe.no

 

Chat

Vi er tilgjengelig på chat mandag til fredag hele døgnet. Start en Chat.

Åpningstider:
Mandag til fredag: Hele døgnet.
Lørdag: 09-15
Søndag: 09-24
 

E-post - support@wideroe.no

Åpningstider:
Mandag til fredag: Hele døgnet.
Lørdag: 09-15
Søndag: 09-24

 

SMS

Send SMS til (+47) 417 16 836.

Start SMS med REF:XXXXXX ("XXXXXX" er ditt referansenummer)

Åpningstider:
Mandag til fredag: Hele døgnet.
Lørdag: 09-15
Søndag: 09-24

 

Telefon

Hvis du ikke har mulighet til å kontakte oss på chat, epost eller SMS, kan du ringe oss på:
(+47) 75 80 35 68

(Dette gjelder kun for refusjon eller endring av billetter som er bestilt på wideroe.no)

Åpningstider:
Mandag til fredag: 08-16.

 

For endringer av flybilletter som er bestilt på telefon (gebyr varierer med billettype), eller reservasjon av flybilletter (gjøres mot et bestillingsgebyr på 300kr pr billett), ring oss på:

75 53 50 10 (fra utlandet +47 75 53 50 10)

Åpningstider:
Mandag til fredag: 07 - 22.
Lørdag: 07 - 14
Søndag: 11:30 - 21

Chat med oss

Trenger du hjelp til bestilling som er utført på wideroe.no?