Flyfrakt og bagasje bæres av Widerøes flyplassansatte.

Flyfrakt - Widerøe frakter mer enn passasjerer

FOTO Hampus Lundgren

Visste du at Widerøes flyfrakt frakter alt fra blod og reservedeler, til kongekrabber og levende dyr?

follow on facebookÅpner i nytt vindu follow on twitterÅpner i nytt vindu

Neste gang du setter deg ned på et Widerøe-fly, vil det trolig skjule seg mye spennende om bord. Det er nemlig ikke kun passasjerer og kofferter som fyller opp buken på Widerøes fly.

– Vi har omtrent 450 daglige avganger der vi frakter alt som skal til for at det langstrakte landet vårt skal gå rundt – pluss litt til, sier Svein Visdal, fraktsjef i Widerøe.

– Vi frakter mye reservedeler. Det høres kanskje ikke så presserende ut om det mangler en liten del her eller der, men oljeindustrien, verft og annen industri er avhengige av å få den lille delen innen kort tid. Tid er penger, sier Visdal. Uten Widerøes frakt ville store deler av næringslivet i utkant-Norge hatt problemer med å være lønnsomme.

– Hvis en lastebil i Tromsø fullastet med skrei har ødelagt kjøleanlegget, må lastebilen få spesialutstyr i hende fortere enn svint for å unngå at tonnevis med fisk går til spille. Da kaster vi oss rundt, sier fraktsjefen.

  • Lasterommet på et Widerøefly åpnes for bagasjeutlevering.

    Foto

    Hampus Lundgren

    LASTEROMMET: Det er ikke kun passasjerer og kofferter som fyller opp buken på Widerøes fly.

  • Flyfrakt og bagasje bæres ut av fly av Widerøes flyplassansatte.

    Foto

    Sverre Hjørnevik

    I ARBEID: Crew på Torp Flyplass.

  • Flyfrakt overleveres mellom Widerøes flyplasspersjonell.

    Foto

    Sverre Hjørnevik

    VARIERT FRAKT: Over 200 bakkeansatte sørger for at alt fra bur til pakker kommer trygt inn i lasterommet.

Flypost og ferske aviser

Posten skal som kjent frem. På morgenavgangene går det mye i post og ferske aviser. Fra Bodø går det brev og dagens nyheter til Lofoten, Vesterålen og Helgelandskysten før folk har rukket å slå av vekkerklokken. Fra Tromsø går det på samme måte post og aviser ut til alle destinasjonene i Finnmark.

Flyfrakt og post bæres av en av Widerøes flyplassansatte.

Foto

Hampus Lundgren

POSTEN SKAL FREM: Vi sender stadig færre brev, men det betyr absolutt ikke at det er mindre post enn før.

Livsviktig gods

Det er heller ikke sjeldent at godset bokstavelig talt er livsviktig. Widerøe frakter nemlig nødvendige medisiner til dem som bor i dalsøkk, fjordarmer eller på en liten øy i havgapet.

– Ikke minst sender vi medisinske prøver til regionssykehusene. Om vi for eksempel frakter blod, sier det seg selv at det må gå fort og at det fraktes med forsiktighet. Blod er ferskvare, sier fraktsjefen.

Å sende flygods krever kunnskap og beinhard rutine fra crewet på bakken. For det er overhodet ikke slik at det kun er å «lempe inn» godset som skal flys. Alt skal sikkerhetssjekkes, måles, veies, kategoriseres, merkes og pakkes inn i riktig emballasje. Visse typer gods krever også ekstra diskresjon.

– Det hender vi frakter likkister. Da pakkes kisten i en anonym emballasje, og likbilen parkeres litt vekk fra passasjerområdet. Det gjør vi både med tanke på de pårørende, og for ikke å vekke eventuelt ubehag hos passasjerene, forteller Visdal.
 

Sprell levende dyr

En hund I bur klar for flyreise.

Foto

Latjo Kanel

KJÆLEDYR I LASTEROMMET?: – Når vi frakter dyr må vi selvfølgelig være ekstra forsiktige, sier Svein Visdal, fraktsjef i Widerøe.

Ofte er det som fraktes sprell levende. Det kan være en elghund på vei til jakt i Trøndelag, en katt som savner sin eier i Sandnessjøen, kongekrabber fra Finnmark som skal til Sør Korea, eller sperm fra en premiehingst i Bergen.

– Når vi frakter dyr må vi selvfølgelig være ekstra forsiktige. Vi setter ikke hunder og katter sammen, og vi setter absolutt ikke hunder sammen med ferske matvarer. Da blir det fort bråk bak i lasterommet, ler Visdal.
 

Internetthandel og kjendisjakke

Det er kun fantasien som setter grenser for hva som kan cruise 7000 meter over bakken i Widerøe-flyene. Internetthandelen har tatt av, og står for mye av det som sendes ut til distriktene der man ikke har like god tilgang på butikker som i byene.

Han har også erfaring med desperate artister som har glemt eller ødelagt sceneantrekket rett før en konsert.

–En gang strakk vi oss langt for å fly en gjenglemt jakke til en kjent norsk artist. Han fikk den 20 minutter før han skulle på scenen, og det reddet konserten, forteller Visdal.
 

Widerøe satser på miljøvennlig last

Flytypen til Widerøe er spesielt godt egnet for å frakte store mengder post og gods, og i ekstreme tilfeller kan man pallelaste kolli med truck opp til 300 kilo, med maksmål på to kubbikkmeter. Da snakker vi store pakker.

– Det trengs mange biler på veiene for å frakte den samme mengden med gods som det vi kan frakte i et fly på få timer. Dessuten er det fordelaktig at vi frakter godset i de samme flyene som passasjerene bruker. Det blir på en måte to-for-en-løsning som kommer både miljøet og distriktene til gode, sier Visdal.

Skal godset videre til utlandet har Widerøe et godt samarbeid med andre aktører som Bring og Jetpak som dekker hele verden.

– Kundene trenger aldri å tenke “hvordan får vi dette videre”. Det fikser vi, beroliger Visdal.

  • Flyfrakt og bagasje bæres ut av fly av Widerøes flyplassansatte.

    Foto

    Hampus Lundgren

    BRA FOR MILJØET: Det er fordelaktig at vi frakter godset i de samme flyene som passasjerene bruker. Det blir på en måte to-for-en-løsning som kommer både miljøet og distriktene til gode, sier Visdal.

  • Vogn med flyfrakt.

    Foto

    Svein Visdal

    MYE SKAL MED: Widerøe frakter også gods av ganske stort format.

  • Flyfrakt og bagasje bæres ut av fly av Widerøes flyplassansatte.

    Foto

    Hampus Lundgren

    FLYFRAKT: Widerøe har et godt samarbeid med andre aktører som Bring og Jetpak hvis godset skal videre til utlandet.

  • Smilende flyplassansatt ved et Widerøefly på Torp flyplass, Sandefjord.

    Foto

    Sverre Hjørnevik

    ÉN AV 200 BAKKANSATTE: Smilende stuer på Torp lufthavn i Sandefjord.

Kanarifugl til Flesland?

– Vi ser hver eneste dag hvor viktig frakten vår er for å holde liv i distriktene. Vi er olje i maskineriet, og den jobben tar vi veldig alvorlig.

Og om du lurer på hvordan kanarifuglen din kan komme seg trygt til Flesland, eller hvordan du skal få surfebrettet i hendene så fort du går av flyet i Kristiansand, har Visdal et siste råd til deg:

– Ikke nøl med å ta kontakt! Vi kan fikse mer enn du tror.