I cockpiten til et Widerøe-fly.

Hva skjer i cockpit? Velkommen inn!

FOTO Hampus Lundgren

Flyets cockpit er pilotenes arbeidsplass, og selve kontrollsenteret når du er ute og flyr. Widerøes piloter viser deg hva de ulike instrumentene gjør.

follow on facebookÅpner i nytt vindu follow on twitterÅpner i nytt vindu

Cockpit er et av de stedene hvor kun pilot og mannskap skal oppholde seg. Likevel hender det at du får et innblikk på vei inn eller ut av flyet. Men hvilken hensikt har egentlig alle instrumentene der inne?

Moderne fly er avhengig av en rekke automatiserte systemer. I videoen nedenfor gir Widerøes tekniske instruktør, Trond Grafsrønningen, en innføring i det intrikate systemet av spaker, knapper og blinkende lys som finnes i Widerøes Bombardier Dash 8.

 

Videoen er filmet i Widerøes «flight training device» i Bodø. Flytypen Dash 8 er et kanadiskprodusert turbopropfly som har vært i trafikk siden 1984. Det er produsert over 900 varianter basert på fem hovedversjoner, og ved siden av passasjertrafikk brukes flyet av både kystvakt og til militære formål.

I cockpiten til et Widerøe fly.

Foto

Barbro Boquist Lindberg

IN AIR: Panelet i cockpit håndteres av pilotene.

Widerøes flåte består av 7 stykk Dash 8 300 fly, 20 stykk Dash 8 100, 3 stykk Dash 8 Q200 fly og 11 stykk Dash-8 Q400 fly – der sistnevnte er det største og raskeste. Flyene er produsert mellom 1990 og 2010.

Pilot i cockpiten til et Widerøe-fly.

Foto

Hampus Lundgren

PÅ BAKKEN: Forberedelse til neste flygning.

Tips: Er du over gjennomsnittlig interessert i cockpitens kontrollpanel, bør du ta en titt på Pinterests galleri "flight deck layouts".