Widerøes uniform jakke for kabinansatte.

Jeanette valgte himmelen fremfor havet

FOTO Hampus Lundgren

Jeanette Larsen skulle egentlig bli styrmann på båt, men valget falt på luftfart i stedet. Nå stortrives hun som kabinansatt i Widerøe.

follow on facebookÅpner i nytt vindu follow on twitterÅpner i nytt vindu

Jeanette Larsen (23) er en av flåtens yngste ansatte, og en av de fjorten som ble valgt ut av over to hundre og femti søkere til stillingen som kabinansatt. Hun startet jobben i april 2017, og stortrives!

– Det har gått utrolig bra etter at jeg begynte i stillingen. Jeg har det skikkelig artig på jobb, møter mange nye mennesker og føler meg som en integrert del av Widerøe-familien, sier Jeanette på klingende nordnorsk dialekt.

Widerøe-ansatt Jeanette Larsen foran et Widerøe-fly.

Foto

Privat

PÅ JOBB: Jeanette Larsen.

Les også: Fra 250 søkere til 14 nye kabinansatte
 

Action i hverdagen

Jeanette kommer fra den lille bygda Torsken like utenfor Senja i Troms med bare to hundre innbyggere. I den lille hjembygda hennes har man levd av havet siden tidenes morgen, og planen var hele tiden å bli styrmann på en båt.

– Jeg har det litt i blodet. Faren min og morfaren min har jobbet på havet, forteller Jeanette.

Hun startet på styrmannsskolen og tok to år fagskole, etterfulgt av ett år med skipsfart og logistikk. Hun så for seg et liv i all slags vær og vind, med gode kolleger og med ingen dager som er like.

Men med dårlige tider i oljen, slo det ekstra hardt ut på de maritime mulighetene i hjemtraktene. Da hun så utlysningen om ledige stillinger som kabinpersonale i Widerøe, slo hun til.

Fiskebåt ble byttet ut med fly, og havet med himmel, men hverdagen i luften byr på både vær, vind, gode kolleger og ingen hverdager som er like. Drømmen har i grunn gått i oppfyllelse:

– Jeg har sansen for at ingen dager er like, og jeg liker litt action og variasjon i hverdagen. Jeg har blitt veldig positivt overrasket over jobben siden jeg startet, sier den tøffe 23-åringen. Hun setter pris på å frakte passasjerer gjennom Nord-Norge, og blir litt ekstra stolt når de gir uttrykk for hvor vakkert de synes det er å fly på Widerøes strekninger.

Deltakere I en flysimulator på kabinkurs hos Widerøe.

Foto

Jeanette Larsen

GRUNDIG OPPLÆRING: En kabinansatt må være forberedt på alt, og de får grundig opplæring under Widerøe-kurset.

En jobb – Mange roller

Når Jeanette er på jobb, må hun takle alt som skjer i kabinen på egen hånd. På Widerøes minste flytyper (Dash 8 – 100/200/300) er det kun én ansatt i kabinen, i tillegg til kapteinen og styrmannen i cockpiten. Hun forteller at selv om hun starter dagen som kabinansatt, så er hun innom mange roller i løpet av en arbeidsdag.

Widerøe-ansatt Jeanette Larsen på jobb.

Foto

Jeanette Larsen

I KABINEN: Jeanette Larsen trives i Widerøe-uniformen.

– Blir noen ekstra redde under turbulens, må jeg være psykolog, og dersom noe mer alvorlig skulle skje, må jeg være sykepleier. Det er viktig å være en dyktig og tydelig kommunikatør slik at passasjerene føler seg trygge.

Dette er noe alle Widerøes kabinansatte drilles i under det nesten fem uker lange Widerøe-kurset, og Jeanette følte seg godt forberedt da hun begynte å jobbe. – Jeg kunne førstehjelp fra før, men i opplæringen gikk vi enda mer i dybden på sykdommer, symptomer og tiltak vi skal iverksette. Det er svært interessant å lære om hvordan du kan se på mennesker om de trenger vann, oksygen, eller om de kanskje er redde, forteller Jeanette.

Deltakere på et kabinkurs hvor en kvinne demonstrerer hjerte-lunge redning på en dukke.

Foto

Jeanette Larsen

DRILLES I FØRSTEHJELP: På kabinkurset får alle deltagerne en grundig innføring i førstehjelp.

Les også: Kabinansatt Bjørgs ord kurerte Trudes flyskrekk

Bryr seg om passasjerene

Jeanette finnes ikke redd på jobb, og ser nå frem til vinterhalvåret som vil by på saftigere værforhold. På det meste har hun flydd ni turer på en arbeidsdag, og har blitt immun mot turbulens. En av hennes morsomste opplevelser var da en gruppe "søringer" skulle fly fra Vadsø til Kirkenes, og trodde flyturen skulle ta halvannen time. – De kunne ikke tro at de var fremme etter bare ti minutter! ler hun.

Men har hun alltid vært så tøff? – Jeg husker en gang jeg fløy til Bodø før jeg selv begynte å jobbe i lufta, og opplevde fryktelig turbulens underveis. Jeg vet hvordan det er å være redd. Flyet ristet og vi satt med hjertet i halsen. I dag vet jeg at situasjonen ikke var farlig, men jeg husker ennå de betryggende smilene vi fikk fra Widerøe-personalet foran i flyet.

De viste at situasjonen var ok og under kontroll. Da jeg skulle gå ut av flyet, spurte flyvertinnen om det hadde gått bra. Det var godt å vite at hun hadde sett meg og at hun brydde seg, forteller Jeanette.

Nå ser Jeanette frem til å selv kunne bry seg om passasjerene, og å være der for alle som trenger henne. Hun har utelukkende positive ting å si om den nye jobben sin.

– Det er virkelig en helt super arbeidsplass, og jeg ser frem til hver dag. Jeg sover som en baby når jeg overnatter på hotell, og det er veldig behagelig å komme til dekket frokostbord når jeg sover borte, smiler Jeanette. Hun trekker også frem det unike samholdet crewet har. – De har blitt min nye, lille familie, avslutter hun.