Widerøe-fly og flyplassansatt på en flyplass.

Kabinansatt med bred erfaring: Fra Nato til Widerøe

FOTO Hampus Lundgren

Når Widerøe ansetter kabinbesetning ser de etter det lille ekstra. John Håkonsen har jobbet i NATO, SAS og Politiet. Nå øser han av erfaringen for å gi Widerøes passasjerer en trygg reise.

follow on facebookÅpner i nytt vindu follow on twitterÅpner i nytt vindu

John Håkonsen (43) er en de få heldige som kom gjennom det trange nåløyet da Widerøe skulle ansette nytt kabinpersonale. Hele 250 søknader kom inn, men kun 14 stykker ble ansatt.

Fotomontasje av en flypropell i lufta og kabinansatt John Håkonsen foran et Widerøe-fly.

Foto

Hampus Lundgren/Privat

– Å være ansatt i flybransjen er ikke en jobb, det er en livsstil, sier John Håkonsen.

Les ogsåCecilie (23) flyr i foreldrenes fotspor
 

En hverdag som aldri er lik

43-åringen har en imponerende CV som avslører at han trives best med fart og spenning i hverdagen. Han har tidligere jobbet i et særorgan i Politiet, i tillegg til NATO og sju år i SAS. Da han ønsket seg tilbake til flynæringen, var han fast bestemt på at det måtte bli i Widerøe.

– Å være ansatt i flybransjen er ikke en jobb, det er en livsstil. Du står opp i én kommune og legger deg i en annen, og på jobben møter man forskjellige folk i en hverdag som aldri er lik. Flybransjen har en uforutsigbarhet som gjør at det aldri blir kjedelig, forteller John, som er fra Malangen nord for Bardufoss.

Familien deler fascinasjonen hans for livsstilen som er litt utenom det vanlige. Kona hans jobber også i flybransjen, og sønnen er i gang med pilotutdannelsen.
 

Kommunikasjon er nøkkelen

Selv etter sju år i SAS måtte John, som alle andre Widerøe-ansatte, gjennomgå det nesten fem uker lange kabinkurset i Bodø. Denne gangen hadde han erfaring fra både NATO og Politiet i bagasjen. Der lærte han blant annet at god kommunikasjon kan være nøkkelen til å løse enhver situasjon.

– Jeg har jobbet med folk som har vært i pressede situasjoner. Da gjelder det å sette seg ned, lytte til dem og hjelpe dem ved å bare la dem snakke, forteller John. Det viktigste er å bevare roen og ikke la seg stresse, men prate med dem og snu situasjonen, forklarer han.

John prøver å sette seg inn i passasjerens situasjon: Kanskje har ikke ting gått som planlagt, kanskje rekker de ikke et viktig møte, kanskje er personen sint og høylytt. Hva ville han selv ha likt å hørt fra kabinpersonalet da?

– Alle mennesker er forskjellige. Noen reagerer ved å bli redd, andre blir stresset eller sint, så man må føle seg frem i situasjonen, sier John.

Les også: Jeanette valgte himmelen foran havet
 

Det måtte bli Widerøe

John startet sin flykarriere i SAS som bakkepersonell i 1996. Den gangen på Fornebu, Oslos gamle flyplass. Han startet med å laste og losse fly, påfulgt av sju år i kabinen. Så hvorfor Widerøe, når han først skulle tilbake til flybransjen?

– Alle mine bekjentskaper innenfor flyverdenen har snakket godt om Widerøe. Selskapet har et godt omdømme, og nå kan jeg bekrefte at det stemmer. Folk er veldig positive, smiler John.

 

Fotomontasje av en kabinansatt som demonstrerer sikkerhetsrutiner og deltakere i en flysimulator.

Foto

Jeanette Larsen

KABINKURS: John trener på å gi sikkerhetsinstruksjoner (t.v) og resten av deltakerne på kabinkurset på trening i flysimulatoren (t.h).

John er imponert over den omfattende prosessen som førte han selv og kollegene gjennom Widerøes kabinkurs. – Vi tilbragte mye tid i simulatoren, enten i rollen som kabinansatt eller som passasjer. Vi måtte øve på å snakke høyt, slik at alle i flyet hører det, og utførte sikkerhetsprosedyrer i ekstreme situasjoner – mens flyet var i bevegelse. Vi øvde blant annet mye på hvordan kabinpersonalet på best mulig måte kan håndtere det som kalles «unruly persons» – uforutsigbare personer.

Det er bare én ting John ikke liker med flyhverdagen.

– Øyeblikket når vekkerklokken begynner å ule klokken 03:35 er ubarmhjertig, men heldigvis er trøttheten glemt når jeg kommer på jobb. Da er det ingen steder jeg heller vil være, avslutter han.

Les også: Kabinansatt Bjørgs «magiske» ord kurerte Trudes flyskrekk