Historisk foto av luftfartpioneren Viggo Widerøe.

Viggo Widerøe – Norsk flytrafikks pionér

FOTO Ukjent/Norges Postmuseum

Eventyret om luftpionéren Viggo Widerøe er et spennende kapittel i norsk flyhistorie, og det er ikke fritt for turbulens eller dramatiske reiser.

follow on facebookÅpner i nytt vindu follow on twitterÅpner i nytt vindu

Da Viggo Widerøe var seks år i 1910, tok faren både han og broren med seg til Etterstadsletta i Oslo. De skulle få se noe Norge ennå ikke hadde opplevd, og som de fleste heller ikke trodde var mulig. Sammen med rundt 30.000 nordmenn, ikledd datidens fjonge hatter og lange frakker, sto Viggo på den åpne sletta og tittet spent opp mot himmelen.

Og så skjedde det.

I 20 minutter viste pilot Carl Gustav Cederström – Den flygende baron – sine kunster i luften over Oslo. Dette var den første flyoppvisningen i Norge, og seks år gamle Viggo var en måpende tilskuer.

Fra den dagen av var det bestemt: Det var flyger Viggo skulle bli.
 

Et eksotisk påfunn

Men Viggos flydrøm var ikke som alle andres. For Viggo var det aldri nok å bare få seg selv opp i lufta. Han drømte ikke om å utføre akrobatiske luftkunster, eller å bare lage show. Han ville få hele Norge til å lette.

Allerede da Viggo var i slutten av tjueårene, kom ideen: Lillebroren Arild og han selv skulle starte flyselskap.

– På den tiden ble det i beste fall oppfattet som et eksotisk påfunn å starte flyselskap, men mange tenkte nok at det var ren galskap, sier forfatter og filmskaper Aashild Sørheim.

Hun er produsent og manusforfatter av dokumentarfilmen “Alltid brødre” som kom ut i 2016, og handler om brødrene Viggo og Rolf Widerøe. Sørheim har også utgitt boken "Besatt av en drøm" med samme tematikk.

Historisk bilde av sjøflyet WACO RNF LN-EAB på Ingierstrand i Oslo i 1937.

Foto

Ukjent/Norges Postmuseum

PÅ FJORDEN: Sjøflyet WACO RNF LN-EAB på Ingierstrand i Oslo i 1937.

Entreprenørsjel

Men Viggo tvilte ikke på ideen, og på begynnelsen av 1930-tallet startet han sammen med gode kamerater opp de første charterflyturene i Norge. Riktignok fløy de ikke turister til Gran Canaria, men snarere opp til det ufremkommelige, norske påskefjellet. I tillegg drev de luftambulanse og kjørte taxifly med direktører som skulle til hyttene sine på Sørlandet.

Gutta drev også med dristige flyoppvisninger, og landet på alt fra jorder og vidder til frosne innsjøer. Målet var å vise folk hvor gøy det var å fly.
 

Svingte unna skyskraperne

Det var langt fra tilfeldig at tanken på å starte flybusiness kom i akkurat 1932. Under en stor flymesse i Berlin tok ideen form da brødrene Viggo og Arild så moderne maskiner og alt de kunne gjøre.

– Det var på dette tidspunktet at flydrømmen tok helt av. Men de måtte ha et fly som egnet seg som passasjerfly. Sammen med kameratene klarte Viggo å skaffe 25 000 kroner til et moderne, innelukket fly. Han besøkte flyfabrikker i USA og falt pladask for en Waco, forteller Sørheim.

Det var bare et problem: De hadde ikke råd til å få det shippet fra Statene. Viggo måtte selv få det hjem, delvis ved å fly det, og dels ved å frakte det på båt over Atlanteren. Overfarten viste seg å være alt annet enn enkel.

Historisk bilde av Manhattan sett fra lufta på 1930-tallet.

Foto

National Archives/Commons

NEW YORK: Manhattan sett fra lufta på 1930-tallet.

– Da han fløy fra flyfabrikken til New York, fløy han i tåke over skyskraperne som stakk opp. Han har fortalt at han hadde med en kjentmann som satt og tellet gatene og bygningene. Utrolig at det gikk bra, humrer Sørheim.

Viggo tok videre flyet over til Bremen på en Atlanterhavsdamper. Der pakket han ut flyet, og gjorde klart for siste etappe hjem til Norge. Det ble en ny dramatisk tur.

– Det dannet seg is på vingene, været var røft og tykk tåke gjorde sikten håpløs. I tillegg var kompasset feil. Til slutt måtte han dukke ned gjennom tåken og følge et jernbanespor, og oppdaget til slutt at han var havnet på grensen til Polen. Omsider kom han seg hjem, men det var langt i fra en selvfølge, forteller Sørheim.
 

Norges fremste flyfotograf

Hjemme i Norge ventet et nytt kapittel i flyeventyret. I 1934 ble “Widerøe’s Flyveselskap A/S” grunnlagt, og selskapet fløy den første sivile post- og passasjerruten i Norge. Ruten gikk fra Oslo rundt kysten til Haugesund, med det splitter nye Waco-sjøflyet han hadde hentet fra USA.

– Widerøe-flyverne var kjente for å være så presise at fiskerne stilte klokka etter dem, forteller Sørheim.

Så kom motbakken. Norge ville heller satse på å bygge kostbare flyplasser, ikke på sjøfly som kunne brukes overalt. Widerøe tapte med dette kampen om statsstøtte og konsesjon for flyruter langs kysten.

– Men Viggo nektet å gi seg. Han dreiet derfor innsatsen i retning av mer flyveropplæring, og utvidet virksomheten i verkstedet. Han anskaffet seg også en ny type kamera, og selskapet begynte med flyfotografering som gjør det mulig å lage kart. På få år ble Widerøes Flyveselskap Europas ledende på flyfoto, sier Sørheim.

Historisk foto fra byggingen av Rådhuset I Oslo.

Foto

Lisensiert av Wikimedia Commons

RÅDHUSET REISER SEG: «Byggingen av Oslo Rådhus». Tatt av Widerøes flyveselskap i 1936.

Guttedrømmen Antarktis

Flyfotograferingen gjør at Viggo vinteren 1936–1937 får mulighet til å la en annen guttedrøm oppfylles. Hvalfangstreder Lars Christensen ville ha ham med på en ekspedisjon til Antarktis, til et gigantisk område som han ønsket kartlagt. Med et Stinson-fly kartla Viggo rundt 80 000 km2 av Sydpollandet, og har blant annet fått Widerøefjellet ved Dronning Maud Land oppkalt etter seg.

Det ble en dramatisk tur hvor de nesten gikk tom for drivstoff, og hvor råken holdt på å ise igjen. De klarte bare såvidt å lande.

Takket være den utvidete flydriften kom Widerøe seg snart tilbake på flymarkedet – og der har de som kjent blitt værende siden.

– Viggo tok sterkt til orde for å få bygget kortbaneflyplasser langs kysten, slik at småsteder der terrenget ikke egnet seg for lange rullebaner, kunne få flyforbindelse. Han var svært dyktig i håndteringen av både medier og politikere, og han lykkes til slutt, sier Sørheim.

Vil du lese fortsettelsen på eventyret om Viggo Widerøe? Her kan du lese om Viggo Widerøes dramatiske tid under krigen.