Flyplassansatt på jobb ved innflyvning.

Widerøes Operasjonssenter – flyselskapets bankende hjerte

FOTO Hampus Lundgren

På Operasjonssenteret er pulsen alltid høy. Her ligger ansvaret for at Widerøes 450 daglige flyvninger går etter planen – og ikke minst etter klokka.

follow on facebookÅpner i nytt vindu follow on twitterÅpner i nytt vindu

– Når vi har lite å gjøre, er det gode nyheter for flytrafikken. Det betyr at alt går som planlagt. Flyene er i lufta, og de kommer frem til destinasjonen i rute. Men det er sjelden at hverdagene fortoner seg akkurat slik, sier Endre Solheim, ansvarlig for Widerøes Operasjonssenter.

Operasjonssenteret – Eksperter på endring

Ansatt på Widerøes kontrollsenter ved Opersasjonssenteret i Bodø.

Foto

Widerøe

GOD OVERSIKT: Det er alltid mange baller i lufta på Operasjonssenteret.

Operasjonssenteret omtales gjerne som Widerøes bankende hjerte. Senteret ligger på Widerøes hovedkontor i Bodø, og sørger for planlegging, replanlegging, overvåkning og kontroll av alle Widerøes flyvninger.

Akkurat som i et hjerte, banker pulsen konstant hos gjengen på Operasjonssenteret.

Det er mye som kan endre seg i løpet av en arbeidsdag, eller bare i løpet av bare noen minutter. For selv om hver eneste flyavgang er planlagt ned til den minste detalj, kan de ansatte på Operasjonssenteret bli nødt til å kaste seg rundt å replanlegge mange av dagens avganger. Tidsfristen for å løse utfordringene er selvfølgelig alltid kort.

Fotomontasje av Endre Solheim ved Widerøes-operasjonssenter og et widerøe-fly på en flyplass.

Foto

Widerøe/Hampus Lundgren

ANSVARSBEVISST: Endre Solheim, sjef for Widerøes Operasjonssenter.

Jobber for punktlighet

Solheim vet bedre enn de fleste at en enkelt forsinkelse på en halvtime kan forplante seg videre gjennom hele dagen.

– En halvtimes forsinkelse kan fort få konsekvenser utover den flyvningen som er direkte rammet, og det hender at vi må ta noen tøffe valg. Av og til kan situasjonen gå utover et titalls passasjerer i ett fly for å forhindre at det skal gå utover hundrevis av passasjerer resten av dagen. Det er kjedelig for passasjerene det gjelder, men vi må tenke på flertallets beste, sier Solheim, og understreker at Widerøe er et selskap som scorer høyt på punktlighet.

– På Operasjonssenteret har vi også etablert vårt nye Irr-Senter. De som jobber der er spesialister på innsjekkingssystemet og reservasjonssystemet vi bruker, og de jobber intenst med å finne alternative reiseruter for rammede passasjerer i tilfelle uregelmessigheter oppstår, sier han.
 

Effektiv kommunikasjon med kundene

I tiden fremover skal gjengen på Operasjonssenteret også effektivisere Widerøes kommunikasjonsmekanismer med betalende kunder. De vil sende en SMS til kunden når det oppstår driftsforstyrrelser som større forsinkelser og kanselleringer.

– Vi har utviklet et nytt SMS-system, og som et av de første flyselskaper i verden åpner vi for at passasjerene skal kunne svare på SMS som de mottar fra selskapet – dette for å skape en best mulig kommunikasjon med de som er på reise og har behov for informasjon. Vi gleder oss stort over å kunne yte enda bedre service overfor kundene, sier Solheim.

Ni av ti Widerøe-fly kommer frem til sin destinasjon i tide, en statistikk som er helt i verdenstoppen. Widerøes målsetning er alltid å ha flest mulig fly i rute.
 

Halvveis til New York

Såfremt det er Widerøe-fly i lufta, er det alltid noen som holder fortet på Operasjonssenteret. Med avganger fra klokken fem om morgenen til over midnatt er det mye som skal overvåkes.

Widerøe har 41 fly hvorav 34 flyr daglig. Det betyr opptil 450 avganger hver dag til og fra 45 flyplasser. Noen av maskinene flyr opptil 22 turer per dag. Da tilbakelegger de en distanse som tilsvarer halvveis til New York.
 

Presisjonsarbeid

– Det er mange ledd i flytrafikken som er helt avhengige av oss. Alle landinger og avganger skal registreres nøye, og det er svært mye viktig informasjon som sendes både inn og ut av Operasjonssenteret i takt med flyvningene, sier Solheim.

Widerøe-fly og flyplassansatt på en flyplass.

Foto

Widerøe

FULL KONTROLL: Operasjonssenteret har oversikt over alt som skjer med Widerøes fly – også på bakkeplan.

– For at flyvningene skal gå etter klokka og planen, må alt fra piloter, kabinansatte, teknisk personell til stasjonsansatte og de som jobber med renhold av flyene stole på at vi gjør jobben vår med høy presisjon. Det er viktig at vi kommuniserer plettfritt, og at vi gir dem informasjon om hva som er situasjonen så raskt som mulig.

I snutten nedenfor kan du danne deg et lite innblikk i livet på Operasjonssenteret.

 

«Ni av ti Widerøe-fly kommer frem til sin destinasjon i tide, en statistikk som er helt i verdenstoppen»

– Endre Solheim, sjef for Widerøes Operasjonssenter.
 

Været bestemmer

Selv om Operasjonssenteret lever av å ha kontroll, er det noen ting som rett og slett ikke lar seg kontrollere.

– Vi pleier å si at vi opplever fire sesonger på en dag. Med avganger fra Kirkenes til København, må vi forholde oss til alt fra kraftig vind og kuldegrader til solskinn og tåke. Det er mye vær, men vi har alltid sterke indikasjoner på hva slags værforhold som er i grenseland. Vi blir stadig bedre til å «forutse» vær og flyforhold. Hvis vi for eksempel vet at tåka ligger lavt på en flyplass, lager vi en backup-plan og kommuniserer dette til pilotene: «Hvis dere ikke klarer Mosjøen, så kan dere lande i Mo i Rana», sier Solheim, som vet at den virkelige sjefen er passasjerene.

– Vi vil alltid få passasjerene så nær destinasjonen sin som mulig, men det er været og sikkerheten som er den avgjørende faktoren.

Fly i silhuett mot store skyer.

Foto

Sverre Hjørnevik

MYE VÆR: Med avganger fra Kirkenes til København, må Widerøes Operasjonssenter forholde seg til alt fra kraftig vind og kuldegrader til solskinn og tåke.

Den store askeskyen

Det er ikke bare ruskevær som Operasjonssenteret må hanskes med.

– Det kan være tekniske feil på et fly, det kan skje plutselige bird strikes (kollisjoner mellom fly og fugl) og det forekommer jo også at en pilot eller crew blir akutt syk rett før en avgang. Da må vi kaste oss rundt.

Det sprøeste Solheim har vært med på, er askeskyen fra den islandske vulkanen Eyjafjallajökull i 2010.

– Det var surrealistisk. Vi skjønte ikke hva som skjedde, og dette var noe vi aldri hadde håndtert tidligere. I tillegg til at vi – i likhet med resten av flyene i Europa – plutselig måtte parkere alle flyene våre, var alt i fra myndighetene til mediene bekymret for at asken ville stoppe motorene på flyene i lufta. Det var kaotisk og intenst, minnes Solheim.

– Først brukte vi litt over 25 minutter på stoppe rundt over 400 avganger. Men i tillegg til den høypuls-halvtimen kom alt etterarbeidet med å håndtere passasjerer, crew, refusjoner og lignende. Det ble et voldsomt arbeid med logistikk og få korrekt informasjon ut til både folk og mediene.

«Vi skjønte ikke hva som skjedde. Dette var noe vi aldri tidligere hadde håndtert»

Solheim synes likevel de har kommet styrket ut av opplevelsen.

– Vi lærte enormt mye av de timene. I etterkant har vi også fått et system gjennom EU og Eurocontrol som gjør at vi bedre kan overvåke askeskyer. Så vi vil være bedre forberedt neste gang en vulkan eventuelt bestemmer seg for å lage trøbbel for flytrafikken.
 

Fra drømmefly til charter

Det mange kanskje ikke vet, er at Widerøe og Operasjonssenteret også håndterer andre oppgaver enn å legge til rette for de vanlige ruteflygningene på kryss og tvers av Norge. Det kan være alt fra å gi kreftsyke barn en reise for livet med Drømmeflyet, til å fly fotballag i Tippeligaen til bortekamper rundt omkring i Norge.

– Vi flyr også charter, enten det er et fotballag som skal spille kamp et sted i Norge eller Europa. Det kan være en bedrift som vil fly til sydlige strøk. «Hvem som helst» kan leie et Widerøe-fly med crew. Det er med andre ord ikke umulig å se et Widerøe-fly i lufta hvis du er på ferie i Spania. Det er ikke et fly som har kjørt feil vei, ler Solheim.
 

En spesiell arbeidsplass

Uansett hvilken oppgave som møter Solheim og gjengen på Operasjonssenteret, er de alltid klare for nye utfordringer.

– Vi har det veldig hyggelig på jobb. Jeg tror de ansatte trives såpass godt fordi arbeidsdagen alltid er variert, og fordi man føler at det man gjør er givende og viktig, sier Solheim.

– Så, hva skal egentlig til for å jobbe hos dere?

– Det er finnes ingen formell utdannelse i Norge for å jobbe hos hos. Men erfaring fra et flyselskap eller andre bedrifter som har intrikat logistikk er bra. Du trenger et kaldt hode, og må være i stand til å utføre flere oppgaver samtidig. Et flysertifikat skader heller ikke, ettersom det er utrolig viktig at de ansatte forstår trafikkbildet. Men kanskje det viktigste – du må ha et bankende hjerte for flyene i lufta.