Kim Vanvik tar bilder ved flyplassen i Las Vegas.

Flyspotter: Reiser verden rundt for å spotte fly

FOTO Sebastian Roxman

En fullblods flyspotter som Widerøe-ansatte Kim Vanvik reiser gjerne kloden rundt for å knipse de mest spektakulære flybildene. Jo større og sjeldnere fly, jo bedre.

follow on facebookÅpner i nytt vindu follow on twitterÅpner i nytt vindu

– Jeg har alltid vært interessert i fly. Det er vanskelig å sette ord på hvorfor, men jeg synes rett og slett at maskiner som flyr er skikkelig stilig, forteller Kim Vanvik. Til daglig jobber han på operasjonssenteret til Widerøe i Bodø.

Over hundre tusen flybilder

Opptil flere ganger i året reiser han og kompisgjengen jorda rundt til ulike flyplasser for å "spotte" – som altså betyr å fotografere fly.

Hittil har Kim tatt godt over hundre tusen bilder av rundt 7000 forskjellige fly. Alle systematisk arkivert, og mesteparten lagt ut på nett.

De aller fleste bildene har Kim tatt av flyene mens de letter eller lander. Det er da de er på sitt mest fascinerende, synes han.

– Det er rett og slett veldig spennende å se store luftfartøy både ta av og lande. Det skulle jo ikke vært mulig, forklarer han. Og til tross for at han har «samlet» fryktelig mange bilder, jakter han stadig nye. Jo større og sjeldnere flyene er, jo bedre.
 

Ble hektet da han gikk på videregående

Kim oppdaget hobbyen da han skulle filme noen fly på Værnes til et skoleprosjekt på videregående.

– Jeg ble hektet med en gang, forteller Kim, som kort tid etter kjøpte kamerautstyr for alle konfirmasjonspengene.

De påfølgende årene benyttet han enhver anledning til å reise den snaue halvtimen fra hjembyen Trondheim ut til Værnes for å spotte.

Etter videregående ble det flymekanikerutdanning, og deretter begynte han som flymekaniker i Widerøe. I dag jobber han med å styre Widerøes flytrafikk fra hovedkontoret i Bodø.

– Det blir sjelden spotting her i Bodø. Jeg har kanskje blitt litt blasert. Stort sett reiser vi på lengre spotteturer, til Europa, USA, Asia og Australia, forteller han.

Fast reisefølge er en vennegjeng bestående av folk han har møtt på spotting, tidligere kollegaer og gamle studiekamerater.

  • Saab Viggen tar av fra Bodø lufthavn under et flyshow i 2012.

    Foto

    Kim Vanvik

    FLYSHOW: En Saab Viggen tar av fra Bodø lufthavn under et flyshow i 2012.

  • En Emirates, Boeing 777-200 tar av fra Los Angeles.

    Foto

    Kim Vanvik

    CALIFORNIA: Emirates, Boeing 777-200 tar av fra Los Angeles.

  • Et MD-82 fly tar av fra Las Vegas, McCarron International Airport.

    Foto

    Kim Vanvik

    I STORBYEN: En MD-82 tar av fra Las Vegas McCarron International Airport.

Spotter fra soloppgang til solnedgang

En typisk spottedag starter som regel når sola står opp, som ofte betyr rundt klokka fem, og varer helt til solnedgang.

– Etter det er vi turister. Men om sola går sent ned, rekker vi ikke så mye annet enn å dra tilbake til hotellet og tømme minnekortet. Det må jo være klart til neste dag.

Når Kim spotter er han svært påpasselig med å vise respekt for luftfartsmyndighetene.

– Det er mange regler å forholde seg til. Blant annet er det helt uakseptabelt å stå oppå flyplassgjerdene for å ta bilder, og det er ikke lov å parkere for nært gjerdene, forteller Kim, som alltid oppsøker flyplassens egne plasser for spottere.

LES OGSÅ: Derfor maler vi striper på propellene våre
 

Planlegger nøye

Før en tur gjør Kim og vennene alltid mye research. De undersøker blant annet hvilke tider flyene lander, hvor solen er på det tidspunktet, hvilke vinkler som er best og hvilke rullebaner de tror blir brukt.

– Noen flyplasser bruker én bane til landing og take-off, og er dermed enkle å planlegge fotografering på. Andre er mer uforutsigbare, ettersom de bruker flere rullebaner og dessuten varierer hvilke rullebaner de bruker til hva, forteller Kim. Han er alltid like spent på om han får bildene han ønsker seg.

Noen fly er naturligvis langt mer attraktive enn andre. Her er det mye som spiller inn, som flytype, selskap, vinkel, flyplass, bakgrunn, dekor, reklamen på flyet og anledningen.

– På en spottedag vet vi stort sett hvilke fly som lander. Dersom jeg får en av de maskinene jeg vil ha er det verdt turen, for å si det sånn, sier han.
 

Jakter nye blinkskudd

Kim synes det er vanskelig å plukke ut ett favorittbilde fra porteføljen sin, men etter å ha tenkt seg om en stund faller valget på et bilde fra London Heathrow han tok i 2008.

Emirates A380 i ferd med å lande på London Heathrow Airport.

Foto

Kim Vanvik

EN FAVORITT: En Emirates, A380 er i ferd med å lande på London Heathrow.

– Det er så mange å ta av, men et av mine mest populære bilder er fra da Emirates gjorde sin første kommersielle Airbuss A380-flyvning til London. På bildet kan man se at flyet ankommer over husene på Martle Avenue.

Har Kim noen drømmedestinasjon?

– I Japan har de veldig mange stilige maskiner som vi sjeldent får se i Europa, forteller spotteeksperten.

Men hvordan oppfører man seg når man får tatt blinkskuddet, som man har reist så langt for å få tak i? – Det blir som regel et «yes!» og en high-five, men ikke noe skriking og rabiat oppførsel. Vi oppfører oss ikke som om vi har vunnet cupfinalen, og er ganske rolig sånn sett, smiler han.

Fotomontasje av et Widerøe fly I lufta og et bilde av Widerøe-ansatt Kim Vanvik på arbeidsplassen I Bodø.

Foto

Kim Vanvik/Privat

FLYFRELST: Kim Vanvik på jobb på Widerøes operasjonssenter i Bodø. Flyet i bakgrunnen er Widerøes minste flytype – Dash 8-100 – i luften over Værnes i 2007.

Men selv om Kim reiser verden rundt for å spotte fly, har Widerøes propellfly alltid hatt en spesiell plass i Kims hjerte. Tanten hans var flyvertinne for Widerøe i mange år, og han han liker propellmaskinene svært godt. 

– Det er bra imponerende at maskinene Dash 8-100 og 200 klarer å lande og ta av på bare noen hundre meter, avslutter Kim.